zaterdag 9 december 2017

Los Angeles – San Diego (CA)



Zaterdag 9 april 2016,

Bye auto...hello camper....


Vannacht heerlijk geslapen. We staan vrij vroeg op. Onder de deur ligt een envelop. Dat is de rekening van de kosten die we gemaakt hebben. Het klopt allemaal, wifi, de parkeerkaart en het diner. Keurig allemaal. Douchen en dan gaan we voor het ontbijt. Dat is in dezelfde ruimte als waar we gisteren hebben gegeten.
Het is nog vroeg en dus nog heel rustig. Op een schip heb je het over een purser en die brengt ons naar een tafeltje en vraagt wat we willen drinken. Eerst maar thee. Er is een buffet dus we kunnen ons zelf bedienen en het ziet er geweldig uit. Broodjes, eieren, spek, worstjes, roerei, vlees, kaas, cereals, Orange juce, fruit, heel veel fruit. Zeelucht maakt hongerig en we genieten van het ontbijt. Nog een kopje koffie en dan terug naar onze hut, inpakken. Omdat we vroeg zijn hebben we nog even tijd om het schip te bekijken. Het is droog dus kunnen we nu over al komen.  

 
Op naar het bovendek. De zon komt mooi op en de lucht kleurt mooi geel-blauw. De zon schijnt tussen de wolken door als een schijnwerper, het lijkt wel een theatervoorstelling. Aan de ander kant kleurt de lucht oranje-roze-blauw, heel apart. In de stuurhut kunnen we niet komen, wel kunnen we naar binnen kijken. Heel veel koper en alles blinkt en glimt. Mooi om te zien. Op het hoogste brugdek hebben we een mooi zicht over het voorschip. Als je zo hoog staat is het helemaal een indrukwekkend schip. 

  
 



















Als we richting het achterdek gaan, komen we langs de radiohut. Die ziet er heel anders uit dan tegenwoordig. Want is het nu een stuk moderner. Met een mobieltje kun je bijna overal vandaan bellen als je bereik hebt en met een satelliettelefoon heb je overal bereik. De reddingsboten hangen in de haken. Alles is heel spartaans en we moeten er niet aan denken dat je met zo’n dopje in noodweer op de oceaan drijft. Om op het achterdek te komen moeten we een paar dekken naar beneden.  



















Op het achterdek staat een prieeltje en dat is wel een hele vreemde verschijning op een schip. Later hebben we door dat het ook een trouwlocatie is en dat bruidsparen hier komen voor een fotoreportage. Er is ook een ruimte waar Winston Churchill tijdens WOII zijn het hoofdkwartier had op zee. Kunnen we ons best voorstellen. Een luxe verblijf en in die tijd was het een heel snel schip. Een uithangbord herinnert hier nog aan.  


Nog wat rondlopen en hier en daar even kijken. Omdat het nog vroeg is, is alles niet open en kunnen we niet overal komen. Maar dat is niet erg. Toch mooi dat we het een en ander van het schip kunnen zien. In de verte zien we de stad en de haven liggen. Het ziet er nu heel anders uit dan gisterenavond. De lucht is een beetje grauw en volgens ons houden we het vandaag weer niet droog, nou we zien het wel. Achter het schip langs de steiger ligt een ander cruiseschip, de Carnival Miracle. Ja, dat is heel wat anders dan de Queen Mary. Grote waterglijbaan op het achterdek en satellietschotels. Wat een verschil in nog geen honderd jaar. We gaan verder, halen onze koffers op en brengen de auto terug naar het verhuurbedrijf.

 
Uitchecken en de koffers in de kofferbak en goed controleren of we niets vergeten zijn. Dan op naar Alamo, het autoverhuurbedrijf. In TomTom staan de inleveradressen al voorgeprogrammeerd, dus lekker makkelijk. We laten de Queen Mary achter ons en rijden het parkeerterrein af. Bij de slagboom doen we de parkeerkaart in de paal maar wat er ook gebeurt de slagboom gaat niet open. De kaart in en uit maar nee hoor er gebeurt niets. Wat nu weer. Dan maar op de intercom en floep daar gaat de slagboom en wij kunnen verder.

Voor we de auto inleveren moeten we ook nog tanken. De tank was vol toen we die ophaalden en dan moet je hem ook weer vol inleveren. Het hoeft niet maar dan chargen ze je en ben je heel duur uit. Op TomTom staan ook de benzinestations aangegeven en niet veel later zien we een op het scherm verschijnen. Wij tanken. Hier moeten we vooruitbetalen en dan kun je voor dat bedrag tanken. Ja hoeveel liter kan erbij, maar even gokken. Na de tankbeurt gaan we verder. We rijden al ruim vijf minuten maar de benzinemeter blijft nog steeds laag staan. Hebben we er toch te weinig in gedaan?
Terug en nog maar wat erbij doen. Even overleggen met de pomphouder. We mogen nu eerst tanken en dan afrekenen. Ben maar net aan de gang of de pomp slaat af. De tank zat dus toch bijna vol. Dan is er iets met de meter aan de hand. Nou ja maakt niet uit, vol is vol en maar weer verder. 

Het zit niet mee, onderweg allemaal omleiding en we hebben letterlijk bij een klaverblad alle hoeken en rijbanen gezien! De auto moeten we inleveren bij Long Beach Airport. Dat staat gelukkig goed aan gegeven en ook TomTom gidst ons er heen. Het is geen groot vliegveld. Vlakbij een parkeerterrein waar meerdere autoverhuurbedrijven zitten. Een stukje verderop zien we Alamo staan en daar parkeren we de auto. Koffers en tassen eruit en dan naar de inlever balie. Een dame moet de auto controleren maar volgens ons heeft ze last van een zaterdagochtend humeur. Er kan geen glimlach af. Ze bekijkt de auto niet eens, alleen de kilometerstand. Nog een formulier invullen en dan kunnen we door.


Via Tioga Tours hebben we geregeld dat we de camper met een Early Bird hebben. Dat houdt in dat jij je camper vroeger op mag halen. Anders is dat vaak na 14.00 uur maar nu dus in de ochtend. We moeten nog door naar San Diego en dat is nog een behoorlijk stuk rijden. We moeten nog door naar San Diego en dat is nog een behoorlijk stuk rijden. 

Haal je de camper pas om 14.00 uur op dan moet je alle papieren nog invullen en mag je blij zijn als je met een uurtje rijdt. Dan nog boodschappen halen en nog naar je camperplek, dat zou nachtwerk worden. Dat willen we niet. Dus dan maar een Early Bird. Voordeel is ook dat ze je ophalen van het vliegveld en naar het camper verhuurbedrijf brengen. De afspraak is met Cruise America gemaakt dat ze ons om 10.00 uur ophalen bij Long Beach Airport. Nu heeft het parkeerterrein twee uit- of ingangen en welke moeten we nu hebben.  Nanda gaat bij de ene staan en ik bij de andere en hopen dat ze komen. Het duurt lang en het is allang 10.00 uur geweest. Dan komt er een auto aanrijden met in grote letters Klaas op de voorruit.....een limo! Wow. Dat is nog eens luxe. Ja we zijn in Hollywood geweest en volgens mij denken ze dat we filmsterren zijn. Jerry is de chauffeur en helpt ons met de koffers. De Knobbe’s in een limo. We zitten riant, jammer dat we geen drankje er bij hebben.

 

















De glazen zijn er wel maar ja, zo beroemd zijn we nou ook weer niet dat de gekoelde champagne klaar staat. Hartstikke leuk. Van af het verhuurbedrijf is het nog een redelijke afstand naar Cruise Amerika. Onderweg praten we met Jerry. Hij was er al ver voor 10.00 uur maar Cruise America had niet goed afgesproken waar hij ons op moest pikken. Ook had hij geen telefoonnummer van ons terwijl wij dat wel door hadden gegeven. Maar niet erg we zijn onderweg.


Even later komen we bij Cruise America. Een groot terrein met tig campers in allerlei lengtes. Elke camper heeft zijn eigen afbeelding van een nationaal park in de USA. Op de deur staat vaak ook een afbeelding. We hopen dat we een met een hond krijgen.
We melden we ons. Er zijn nog een paar voor ons we pakken een bakje koffie. Dan zijn wij aan de beurt. Paspoort, rijbewijs, de bevestiging etc. Alle papieren invullen en heel veel handtekeningen zetten. Gelukkig hebben we dit vaker gedaan dus we weten waar het over gaat. We hebben one way geregeld. Dat houdt in dat je op de ene plek de camper ophaalt en op een andere plek inlevert, dus geen rondje. Dat kost wel iets extra, $ 200. Doe je een vroeg boekkorting dan kost het de helft.
One way moet je ter plekke betalen evenals de borg. Daarvoor heb je een creditcard nodig. De dame slaat ons voor het volle bedrag aan van de one way. Ik attendeer haar erop dat dat niet klopt en laat de papieren zijn. Ze zegt dat ze niet bevoegd is de helft te berekenen van de one way. Omdat het zaterdag is kan ze nu niet bellen met het hoofdkantoor. Ze zegt toe dat ze het uit zoeken en terug zal bellen. Als het klopt stort ze de $ 100 terug. We wachten het maar af.

We wachten op onze camper maar dat duurt heel lang. Even navraag doen wat er aan de hand is want zo hebben we ook niets aan onze Early Bird. Het blijkt dat een censor van de black watertank niet goed functioneert. Zelfs als de tank leeg is blijft het lampje branden.
Ze hebben de censor vervangen de bedrading vernieuwd maar het probleem blijft. We geven aan dat het geen probleem is. Omdat we weten wat er aan de hand is houden we daar wel rekening mee en legen de tank dan wel om de 4 tot 5 dagen. De camper kan geladen worden, deken en laken set mee, spullen van de keuken en twee campingstoeltjes. Spullen huren zoals een koffiezet apparaat en broodrooster kan niet bij dit verhuurbedrijf. De camper nog even checken en nalopen en dan kunnen we eindelijk weg. Op naar de Wallmart. Om daar te komen hebben we een plattegrond meegekregen, de shop ligt mooi op de route van de Interstate naar San Diego.

 
Inkopen bij Wallmart, een belevenis. Niet alleen eten maar ook alle non-food wordt verkocht en als je wilt een warme maaltijd om mee te nemen. Dat doen we ook maar omdat we niet weten hoe laat we op de camping aan zullen komen.







Trouwens een camping hebben we niet gereserveerd en ook geen idee of in de buurt een restaurant is. Na zo’n eerste reisdag heb je ook niet veel zin om te koken. Heerlijke stukjes kip en gefrituurde aardappelschijfjes. Omdat het nog warm is eten we dat straks gelijk op in de camper. Alle boodschappen worden voor je in plastic tasjes ingepakt. Zelf de boodschappen in de winkelkar doen zijn ze niet gewend. Ongeveer 10 plastic zakjes kregen we mee. Hmmmm...wat milieu.  Dat is bij ons nu toch totaal anders. Volgende keer nemen we zelf de tasjes wel weer mee. Ook kijken we even of er een broodrooster te koop is. Het Amerikaanse brood is niet echt lekker maar als je het roostert valt het wel mee. Bij de non-food afdeling en dan bij de elektrische apparaten vinden we een broodrooster, aanbieding $ 7,44. Dat is een koopje dus die nemen we. Keuze genoeg er staat een pallet vol met broodroosters.

Met een bomvolle winkelwagen naar de camper. Alle boodschappen naar binnen en dan eerst de warme hap, man wat smaakt dat lekker. Maar dat mag ook wel want het is al bijna twaalf uur. Nog wat fruit achterna, de boodschappen in de kastjes en koelkast en op weg. Het rijden gaat bijna vanzelf net of rijden wel elke week in een camper.
Dan zien we een sterretje in de voorruit, balen. Omdat het licht op een andere manier naar binnenkomt valt het nu op. Bij de controle van de camper hebben we het ook niet gezien. Balen, daar gaat straks onze borg. Nu kunnen we wel teruggaan naar Cruise America maar die zullen toch zeggen dat het net gebeurd is. Daarom rijden we maar door er is toch niets meer aan te doen.

Op naar San Diego. Ja, dit was Los Angeles, en het is totaal anders dan San Francisco en Seattle. Die steden hebben meer een centrum en daar liggen de bezienswaardigheden dichter bij elkaar. Los Angeles is veel uitgestrekter. Met een auto ben je nergens. Persoonlijk vinden wij Los Angeles ook wat minder mooi dan San Francisco en Seattle. Toch is er genoeg te zien en we waren hier maar dik twee dagen en we hebben lang niet alles kunnen bekijken. We hadden nog wel wat als reserve op ons lijstje staan, dingen die de moeite waard zijn om te zien, als we erlangs kwamen, maar die moeten we misschien maar voor een andere keer bewaren.
Dat je Los Angeles niet kunt vergelijken met de ander steden is natuurlijk ook wel logisch. Het heeft een heel andere ontstaansgeschiedenis. Daarom nog wat info over Los Angeles en nog een aantal bijzonderheden.

Los Angeles, officieel de City of Los Angeles wordt meestal afgekort tot L.A. Andere benamingen voor de stad zijn, Angeltown", " The Entertainment Capital of the World ", "The Big Orange" "La-la-land", en 'Tinseltown' Het is de grootste stad in de staat Californië en de op een na grootste (New York is groter) van de Verenigde Staten.
Zeker 140 verschillende nationaliteiten zijn in de City of Angels vertegenwoordigd. Daardoor kent de stad verschillende culturele wijken. Iedere buurtje heeft een geheel eigen karakter. In de stad zelf wonen ongeveer 4 miljoen mensen. In de stad is 44% van de bevolking Hispanic of Latino. Zij komen vooral uit Mexico en Cuba en 25% van de bevolking is blank. Onder hen zijn ook veel gepensioneerde mensen uit de noordelijke staten van Amerika. 15% van de bevolking is van Aziatische afkomst. Dit zijn vooral mensen uit Korea, hetgeen tot 'Koreatown' geleid heeft. Ook China, Japan, Vietnam en Laos zijn goed vertegenwoordigd. 11% van de bevolking is Afro-Amerikaan en 3% van de bevolking is van andere afkomst. 2% van de bevolking is van gemengde afkomst.

Met alle buitenwijken, Greater Los Angeles Area, wonen er bijna 16 miljoen mensen. Daarnaast is Los Angeles de hoofdplaats van Los Angeles County, de meest bevolkte en etnisch meest diverse county van Californië. De stad is verdeeld in de volgende gebieden: Downtown Los Angeles, East Los Angeles en Noordoost-Los Angeles, South Los Angeles, de Harbor en omgeving, Greater Hollywood, Wilshire, Westside, San Fernando en Crescenta Valleys.

De stad werd op 4 september 1781 opgericht door de Spaanse gouverneur van Las Californias, Felipe de Neve. In 1821 werd de nederzetting onderdeel van Mexico en 27 jaar later kwam de stad, na de Mexicaans-Amerikaanse Oorlog en de Vrede van Guadalupe Hidalgo, in Amerikaanse handen. Door de komst van intercontinentale spoorwegen en de ontdekking van olie groeide de stad snel.
Tegenwoordig is Los Angeles een wereldstad met een grote haven en een drukke luchthaven. Los Angeles en vooral Hollywood is het centrum van de Amerikaanse en de westerse film- en televisie-industrie. Veel van de bezienswaardigheden van de stad, zoals het Getty Center, Hollywood Boulevard, TCL Chinese Theatre en de Walt Disney Concert Hall, hebben te maken met de entertainmentsector. Daarnaast was en is Los Angeles bepalend als productiecentrum van onder andere de luchtvaarttechnologie.
Het gebied waar nu Los Angeles ligt, werd oorspronkelijk bewoond door de Tongva- (of Gabrieleños) en de Chumash-indianen. De eerste Europeanen arriveerden in 1542 onder leiding van Juan Rodríguez Cabrillo, een Portugees die het gebied opeiste als de Stad van God voor het Spaanse keizerrijk. Hij zette zijn reis voort zonder verder iets met het gebied te doen. Het volgende contact kwam pas 227 jaar later, toen Gaspar de Portolá met de missionaris Juan Crespí op 2 augustus 1769 deze regio bereikte. Crespí schreef dat dit gebied een grote nederzetting kon worden.

In 1771 bouwde de Spaanse franciscaner monnik Junípero Serra de Misión San Gabriel Arcángel bij de San Gabriel Valley. In 1777 kreeg de nieuwe gouverneur van Californië, Felipe de Neve van Antonio María de Bucareli y Ursúa, onderkoning van Spanje het advies in dit gebied een dorp te stichten. Het dorp werd op 4 september 1781 officieel gesticht, door een groep van vierenveertig stichters, bekend als “Los Pobladores”. Het kreeg de naam El Pueblo de Nuestra Señora la Reina de los Ángeles del Río de Porciúncula. De stichters kwamen uit Spanje. Driekwart van hen waren mulat of mesties en hadden een Afrikaanse of Indiaanse achtergrond.

Het klimaat in Los Angeles is mediterraan: hete droge zomers (april tot oktober) met temperaturen tot 35 °C en zachte winters (november tot maart) met maxima rond 15 °C. De klimaatverandering heeft al gevolgen gehad voor Los Angeles. Vanaf 1878 tot heden is er een gemiddelde temperatuurstijging van 4 graden. De voorspelling is dat de temperatuur nog verder zal stijgen. Gevolg is wel, dat er steeds meer bosbranden zullen voorkomen rondom Los Angeles. Regelmatig worden de buitenwijken al geteisterd door bosbranden.  
Een ander gevolg is smog. De stad wordt al regelmatig geplaagd door luchtverontreiniging.  Dit wordt vooral veroorzaakt door de geografie, het autogebruik en industrie. De omgeving van Los Angeles is ook gevoelig voor aardbevingen vanwege de ligging op de Pacific Ring of Fire. De geologische instabiliteit veroorzaakt ongeveer 10.000 aardbevingen per jaar in Zuid-Californië. Gelukkig zijn het tot op heden alleen kleine bevingen.

Los Angeles is ook de thuisbasis van 's lands grootste stedelijke olieveld. Er zijn meer dan 700 actieve oliebronnen en sommigen liggen maar 1.500 voet van huizen, kerken, scholen en ziekenhuizen in de stad. Een situatie waarover de EPA zich ernstig zorgen maakt.

Doordat Los Angeles een samensmelting van culturen is, zijn aanhangers van alle wereldreligies in deze stad te vinden. De stad herbergt de op een na grootste joodse gemeenschap van Amerika (na New York). Los Angeles heeft een eigen rooms-katholieke aartsbisschop, en is het grootste aartsdiocees van het land. Kardinaal Roger Mahony is Los Angeles aartsbisschop. Er is een grote gemeenschap mormonen in Los Angeles. Hun op twee na grootste tempel, is in deze stad gevestigd. Los Angeles kan de bakermat worden genoemd van het moderne christelijke fundamentalisme. Tussen 1908 en 1959 was het Bible Institute of Los Angeles (B.I.O.L.A.) in Los Angeles gevestigd. B.I.O.L.A. publiceerde in 1913 het boek The Fundamentals, de uiterst conservatieve interpretatie van de bijbel die het fundamentalisme zijn naam zou geven. Diverse fundamentalistische groeperingen en televisie-dominees hebben hun thuisbasis in Los Angeles. Ook de fundamentalistische cartoonist Jack Chick is geboren en getogen in Los Angeles.
Aziatische immigranten brachten het boeddhisme naar Los Angeles; de stad kent meer dan 300 boeddhistische tempels en is hiermee een van de grootste boeddhistische centra ter wereld. Diverse goeroes, alternatieve religies en sekten vinden een thuisbasis in Los Angeles, waaronder de Theosofie, het Kabbala, de beweging van Maharishi Mahesh Yogi en de Scientology-kerk.

Los Angeles heeft als metropool relatief weinig hoogbouw. Het is vooral de uitgestrektheid van de stad die opvalt. Hoewel het centrum relatief veel hoogbouw kent, is Los Angeles voornamelijk een laagbouwstad. Stevenson Ranch is een goed voorbeeld van zo'n 'family-oriented neighbourhood'. Bekende gebouwen zijn de 310 meter hoge U.S. Bank Tower (het hoogste gebouw van Los Angeles), het apart vormgegeven Westin Bonaventure Hotel en de moderne Walt Disney Concert Hall. Deze gebouwen laten de diverse architectuur van Los Angeles zien, van modern tot klassiek tot landelijk.
Ook de meer verborgen architectuur, de residentiële bouwkunst, kent een rijke geschiedenis in Los Angeles en omgeving. Vooral de Modernistische en Postmodernistische architectuur hebben voet aan wal gevonden in de stad, en werden vertegenwoordigd door heel wat grote namen in de naoorlogse architectuurscene.

De stad is bekend om de filmindustrie, de filmsterren en alles wat daarbij hoort zoals Beverly Hills, Hollywood met haar Hollywood Walk of Fame en TCL Chinese Theatre. De echte media-industrie is echter verspreid over vier districten aangrenzend aan Los Angeles: Burbank (NBC, Warner Bros., Disney), Century City (20th Century Fox, MGM), Universal City (Universal Studio’s, NBC Universal) en Culver City (Sony Pictures Entertainment). Ook de stranden van Santa Monica, Malibu, Venice en Huntington Beach, zijn populair. Het oorspronkelijke Disneyland ligt in Anaheim, ten zuiden van Los Angeles.

Ten noorden van het centrum van Los Angeles ligt het Griffith Park. Hier is onder andere het Gene Autry Western Heritage Museum te vinden, een museum over het leven in het westen van de Verenigde Staten. Het is een samenvoeging van het Southwest Museum of the American Indian, het Museum of the American West en het Women of the West Museum. Los Angeles County telt 841 musea. Hieronder een aantal grote en belangrijke musea, waaronder veel kunstmusea. Het Los Angeles County Museum of Art is gesticht in 1910 en heeft een collectie van meer dan 100.000 kunstwerken. Een ander belangrijk kunstmuseum is het Hammer Museum, dat onder meer impressionistische en post impressionistische kunst en werk van Rembrandt en Titiaan in haar collectie heeft. Het Museum of Contemporary Art is gericht op hedendaagse kunst. Verder zijn het Getty Center, het Craft and Folk Art Museum en het California African American Museum noemenswaardig. Een van de bekendste Amerikaanse beeldenparken is de Franklin D. Murphy Sculpture Garden op de campus van de UCLA.
Los Angeles heeft twee keer de Olympische Zomerspelen in huis gehad: die van 1932 en die van 1984. Los Angeles huisvest ook de in de NBA spelende basketbalteams de LA Lakers en de LA Clippers, evenals het ijshockeyteam de LA Kings uit de NHL. Al deze teams hebben het in Los Angeles gelegen Staples Center als thuisbasis. Daarnaast zijn in Los Angeles ook gevestigd, de in de MLB spelende honkbalteams: Los Angeles Dodgers en Anaheim Angels, evenals het voetbalteam LA Galaxy.

De regio Los Angeles heeft een van de grootste stelsels van snelwegen in de wereld. In Californië worden deze snelwegen "freeways" genoemd. Er zijn zevenentwintig verstrengelde freeways in de regio, die door miljoenen automobilisten worden gebruikt voor woon-werk verkeer, waarbij ze dagelijks gezamenlijk ongeveer 160 miljoen kilometer afleggen. Los Angeles is de metropolis met de grootste autodichtheid in de wereld, met 1,8 voertuigen voor iedere inwoner met een rijbewijs.

Het openbaar vervoer is niet optimaal in LA. Automobilisten moeten vaak lange afstanden afleggen om op hun bestemming te komen, en worden vaak met veel opstoppingen geconfronteerd. Tijdens de spitsperioden, op weekdagen tussen 6 en 9 uur 's morgens en tussen 15 en 19 uur 's avonds, zijn de wegen overvol en staan er lange files. Ook op andere tijden is er vaak veel verkeer. Daardoor zijn Angelinos gewend dagelijks veel tijd in hun auto door te brengen. Veel radiostations trekken luisteraars aan door regelmatig verkeersberichten uit te zenden.
De primaire regionale openbaar vervoerorganisatie is de Los Angeles County Metropolitan Transportation Authority (LACMTA), meestal aangeduid als de metro of het MTA. De organisatie, die bus, lightrail en metrodiensten verzorgt, verzorgt gemiddeld 1,6 miljoen transitoritten per weekdag, waardoor het, het op twee na grootste vervoersbedrijf in de Verenigde Staten is. De Metro Rail is een openbaar vervoersysteem bestaande uit twee metrolijnen en vier lightrail-lijnen. De totale lengte van het systeem is 139,7 km, met 80 (13 in aanbouw) stations. Het aantal passagiers bedraagt 316.000 per dag op doordeweekse dagen (stand februari 2012). De eerste verbinding werd in 1990 geopend, de laatste in 2012.

Het belangrijkste vliegveld van Los Angeles is Los Angeles International Airport (LAX). Het op vijf na drukste commerciële vliegveld in de wereld en het op twee na drukste in de Verenigde Staten. LAX handelde 61 miljoen passagiers af in 2006. LAX is een hub voor United Airlines en American Airlines. Los Angeles heeft nog 6 commerciële vliegvelden, (ONT) LA/Ontario International Airport, (BUR) Bob Hope Airport, (LGB) Long Beach Airport, (SNA) John Wayne Airport, (CPM) Compton/Woodley Airport, (PMD) Palmdale Regional Airport. Een van de drukste algemene vliegvelden ter wereld ligt ook in Los Angeles, het Van Nuys Airport (VNY).

Andere stadwijken, bijzonderheden en attracties van Los Angeles die de moeite waard zijn, zijn onder andere;
Anaheim. Dat is een voorstad van Los Angeles, en werd in 1857 door Duitse immigranten gesticht. De naam Anaheim betekent ‘thuis aan de rivier’. De Duitse immigranten hadden wijnranken meegenomen en Anaheim ontwikkelde zich al snel als wijnhoofdstad van Californië. Tegenwoordig is Anaheim meer bekend om haar attracties, waaronder Disneyland en Knott’s Berry Farm.

Disneyland Resort In 1950 koos Walt Disney Ananheim als plaats voor zijn wereldberoemde amusementspark. Daarmee groeide Anaheim uit tot een toeristische bestemming. De Walt Disney Company is eigenaar van het Disneyland Resort, dat bestaat uit twee themaparken, drie hotels en een district waar je kunt shoppen, eten en waar veel entertainment is. Disneyland Park is het oudste van de twee themaparken en werd door Walt Disney geopend in 1955. Het park is verdeeld in verschillende regio's met elk een eigen thema, zoals Fantasyland (waar Disneyfiguren uit de films tot leven komen), Tomorrowland (futuristisch) en Adventureland (junglethema).
Het andere themapark is Disney California Adventure Park, waar de geschiedenis en de cultuur van de Californische 'Golden State' centraal staan. Dit park opende in 2001 haar deuren.

Knott's Berry Farm De slogan van het park luidt: "Amerika's eerste themapark". Het park telt 40 attracties, waaronder 9 achtbanen en 4 waterattracties.
In de jaren 1910 verkocht Walter Knott samen met zijn familie bessen in een kraampje langs de weg. In 1934 begon Knotts vrouw Cordelia met het serveren van gefrituurde kip en binnen een paar jaar stonden er buiten het restaurant rijen mensen. Om de wachtende gasten bezig te houden, bouwde Knott in 1940 een spookstad waarbij hij gebruik maakte van gebouwen uit steden uit het oude westen, zoals Calico uit Californië en Prescott uit Arizona. In 1968 liet de familie Knott het gebied omheinen en vroegen ze een toegangsprijs. Hiermee werd Knott's Berry Farm officieel een attractiepark. Vanwege de lange geschiedenis prijst Knott's Berry Farm zich aan als "Amerika's eerste themapark", wat eveneens vermeld staat in hun logo.

Flightdeck Air Combat Center Flightdeck is een simulatiecentrum met negen straaljagersimulatoren en een Boeing 737-simulator. Ervaar hoe het is om met hoge snelheid door de lucht te vliegen, manoeuvres uit te voeren of een luchtgevecht te houden.


Greystone Mansion, ook bekend als de Doheny Mansion. Het is een Tudor Revival herenhuis op een aangelegd landgoed met prachtige formele Engels tuinen. Het is gelegen in Beverly Hills.
Bel Air is een rijke en exclusieve woonwijk in het westen van Los Angeles. Bel Air is vooral bekend vanwege de vele sterren die er wonen. De wijk is ook gebruikt als locatie voor verschillende televisieseries.

Huntington Library Een bibliotheek met oude manuscripten, kunstgalerij en botanische tuinen.

California Science Center Is een onderwijsinstelling en een museum in Exposition Park, Los Angeles. Het wordt aangeduid als het grootste interactieve science center de westkust. Het museum is ook onderdeel van het Smithsonian. Eind 2012 ontving het Centrum van de Space Shuttle Endeavour van NASA. De shuttle is op een Boeing 747 gemonteerd en vloog naar Los Angeles en werd vervolgens van de luchthaven (LAX) met behulp van een speciaal transport vervoerd naar het museum terrein. Het ruimtevaartuig staat in een speciaal geconstrueerde hal, het Samuel Oschin Pavilion. Een bezoek aan de tentoonstellings hal is gratis.


La Brea Tar Pits Vanuit  de ondergrond sijpelt olie houdende teer naar de oppervlakte. La brea is het Spaanse woord voor het teer. Tussen 40.000 en 10.000 jaar geleden leefden hier sabeltandtijgers, mammoeten en andere uitgestorven dieren, m.a.w. Ice Age. Op deze plek raakten deze dieren vast in een olie achtige blubber en stierven. De vondsten worden gepresenteerd in het Page Museum, onderdeel van het Natuurhistorisch Museum van Los Angeles County.

Museum off Flying is een particuliere non-profit lucht- en ruimte museum in Santa Monica. Het werd opgericht in 1974 als het Douglas museum en bibliotheek, omgedoopt tot het Museum of Flying in 1989. Het museum toont de geschiedenis van de luchtvaart, met de nadruk op de geschiedenis van de luchtvaart in Zuid-Californië.

USS Iowa (BB-61)  (bijgenaamd "The Big Stick") is een Amerikaans Iowa-klasse slagschip. Het was vernoemd naar de staat Iowa. Het schip werd besteld in 1939, en opgeleverd in 1943. In de Tweede Wereldoorlog werd het schip in eerste instantie gebruikt in de Atlantische Oceaan voor het transport van de Amerikaanse president Franklin D. Roosevelt naar de Conferentie van Teheran. In 1944 werd het ingedeeld in de Grote Oceaan en vocht mee in de onder andere de Slag om Kwajalein. Het schip werd m.n. gebruikt voor de luchtverdediging van vliegdekschepen en later ook voor het beschieten van Japan. In verband met het verkleinen van de Amerikaanse strijdkrachten na de oorlog werd het schip in 1949 buiten dienst gesteld en als reserve aangehouden. Later heeft het nog mee gedaan in de Koreaanse en Vietnamese oorlog. In 2012 werd het schip overgebracht naar Los Angeles waar het eveneens als museumschip dienstdoet.

De Christ Cathedral heette tot 2012 Crystal Cathedral en is nu een Rooms-Katholieke kathedraal in Garden Grove, hij werd gebouwd tussen 1977 en 1980.  Predikant in die tijd was televisiedominee Robert H. Schuller. De hele bouw werd bekostigd met donaties. Hoewel het gebouw door de gemeenschap Schuller kathedraal werd genoemd was dat het niet omdat de gemeente geen bisschopsambt kent. De bouw van de Crystal Cathedral was aanvankelijk beraamd op zes miljoen Amerikaanse dollar maar kostte uiteindelijk 17 miljoen dollar.

Sindsdien zijn verschillende bijgebouwen aan het complex toegevoegd. Het onderhoud kost rond de 5 miljoen dollar per jaar.
De kathedraal is gebouwd in de vorm van een ster en bestaat uit een 142 m lange, 40 m hoge stalen constructie, die meer dan 10.000 glazen platen draagt. Het glas is van binnenuit doorzichtig en van buiten reflecterend. De glazen platen zijn niet vastgezet maar zijn met een elastische lijm bevestigd, waardoor het gebouw bestand is tegen aardbevingen met sterkte 8,0. Binnenin de kerk bevindt zich een 30 m hoge wand, die aan het begin van een dienst in zijn geheel kan worden geopend. De kerkzaal biedt plaats aan ruim 2700 gelovigen en 1000 muzikanten. Het pijporgel in de kerk is een van de grootste ter wereld en werd gemaakt door het Italiaanse orgelbouwbedrijf Fratelli Ruffatti.
Naast het kerkgebouw staat een 73 m hoge klokkentoren bestaande uit hoog gepolijst staal, waarin 52 klokken hangen. Aan de voet van de toren bevindt zich een kleine kapel, bestaande uit twaalf marmeren zuilen die de twaalf stammen van Israël symboliseren.

De gemeente die tot 2012 gebruik maakte van de kerk werd in 1955 gesticht door de Amerikaanse televisiedominee Robert H. Schuller. In het begin kwam de gemeente bijeen in gehuurde ruimte van een autobioscoop in Orange. In 1961  verhuisden ze naar Garden Grove, waar ze onderdak vonden in een complex van de architect Richard Neutra. Sinds 1969 zond Schuller de diensten die hij hield uit, in de vorm van het televisieprogramma Hour of Power. Vanwege de groei van de gemeente werd in de jaren 70 begonnen met de constructie van de Crystal Cathedral. De gemeente had meer dan 10.000 leden. Schuller ging met pensioen in 2006, waarna zijn zoon Robert A. Schuller de rol van voorganger op zich nam. Vanwege onenigheid tussen vader en zoon gaf de laatste zijn rol echter na twee jaar op. In 2010 werd Schullers oudste dochter Sheila Schuller Coleman de nieuwe voorganger van de Crystal Cathedral-gemeente. Op 18 oktober 2010 vroeg het kerkgenootschap uitstel van betaling aan.

In oktober 2011 bleken schulden te zijn opgelopen tot 55 miljoen dollar. Het kerkgenootschap vroeg bescherming aan tegen faillissement. De schuld zou het gevolg zijn van teruglopende giften na de ruzie tussen vader en zoon Schuller.
In november van hetzelfde jaar meldden zich twee geïnteresseerden: de Chapman Universiteit en het Bisdom Orange. Uiteindelijk heeft het bisdom de kerk gekocht. Op 13 maart 2012 heeft Robert H. Schuller samen met zijn familie afstand gedaan van het aandeel in de Crystal Cathedral Ministry.
Sinds de overname in 2013, door het Rooms-Katholieke bisdom Orange, kreeg het gebouw een nieuwe naam, Christ Cathedral. Het werd ook daadwerkelijk als een kathedraal beschouwd omdat het nu bij een bisdom hoorde. Het werd vanbinnen verbouwd om het geschikt te maken voor de katholieke eredienst en het wordt in 2016 ingewijd. 

Angel's Flight Een kabelspoorweg met een lengte van 91 meter uit 1901. De kabelbaan maakte het voor de inwoners van Bunker Hill makkelijker om de steile afdaling naar Broadway te omzeilen. Twee naar bijbelse bergen vernoemde wagons, Sinaï en Olijfberg, vervoerden passagiers van het dalstation aan de Hill Street naar het bergstation op California Plaza en weer terug. Door ongelukken is de kabelbaan een periode stil gelegd maar nu weer in gebruik.   

The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints ook wel Los Angeles California Temple genoemd is de tweede grootste Mormoonse tempel van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. De tempel staat op Santa Monica Boulevard in de wijk Westwood van Los Angeles. Toen het werd ingewijd in 1956, was het de grootste tempel van deze kerkgenootschap maar is sindsdien overtroffen door de tempel in Salt Lake City. Op het terrein is ook een bezoekerscentrum en de Los Angeles Regional Family History Center. Beide zijn open voor het publiek.

Los Angels Farmers Market begon in 1934 als een zeer bescheiden marktje en is het gevolg van de ontberingen door de depressie. Op het hoogtepunt van de economische depressie kwamen achttien boeren bij elkaar. Ze zetten hun kraampjes op een stuk open land in de buurt van Wilshire Boulevard om hun producten rechtstreeks aan de consument verkopen. Dit experiment was zo succesvol dat de markt bleef en zelf uitbreide. Toen was het een echte groente- en fruitmarkt. In de loop der jaren zijn er ook andere producten bijgekomen. Zoals eetkraampjes, restaurants, speciaalzaken maar ook sieraden, kaarsen, keukengerei en kinderspeelgoed.

Down town in het Financial District staan een aantal mooie grote gebouwen zoals;
Het Westin Bonaventure Hotel is een Amerikaans hotel in Los Angeles. Het 112 meter hoge gebouw, dat 35 verdiepingen telt, werd tussen 1974 en 1976 gebouwd naar een ontwerp van architect John Portman. Het Westin Bonaventure is een opvallend bouwwerk in Los Angeles. Het gebouw bestaat uit vijf glazen, kokervormige torens. Het Bonaventure Hotel is het grootste hotel in de stad en telt 1354 kamers en 135 suites. Op de bovenste verdieping bevinden zich een draaiend restaurant en bar. In totaal zijn er vijf restaurants in de Westin Bonaventure.
De U.S. Bank Tower is een in 1990 voltooide wolkenkrabber in de binnenstad van Los Angeles. Het is met zijn 310,3m de hoogste Amerikaanse wolkenkrabber ten westen van Chicago. De toren was tot de constructie van Taipei 101 het hoogste gebouw in een risicovol aardbevingsgebied. Hij werd dan ook ontworpen om schokken tot 8,3 op de schaal van Richter aan te kunnen. Ook is het, het hoogste gebouw met een helikopter platform wat verplicht is volgens het wetboek van Los Angeles. De toren bestaat uit 73 verdiepingen boven de grond, en 2 parkeerniveaus onder het maaiveld.
Two California Plaza is een wolkenkrabber is 228,6 meter hoog en deze telt 52 verdiepingen. Het heeft een totale oppervlakte van 123.542 vierkante meter. Het grootste deel van het gebouw is bekleed met blauw glas. De basis wordt echter bekleed door met groen kwartsiet ingelegd Lac Du Bonnet-graniet, dat gecomplementeerd wordt door geanodiseerde aluminium verticale raamstijlen en accenten van roestvast staal.

Dit zijn wel de meest bekende toeristische locaties in en om Los Angeles. Er zijn er nog veel meer, zoals musea en een aantal andere grote musea en parken, maar die zijn vaak erg persoonlijk.

Over de 1 gaan we richting Sunset Beach en dan door naar Huntington Beach. De weg loopt vlak langs de kust en helaas het motregent een beetje. Huntington Beach is bekend om zijn lange 15,3 km lange zandstrand, het milde klimaat, uitstekende surf faciliteiten. De stad heeft heet daarom ook wel Surf City. Bijna alle kustplaatsen hebben een pier in zee zo ook Huntington Beach. Met zijn 592 meter is een van de langste openbare pieren langs de westkust van Amerika.
De volgende stad waar we door komen is Newport Beach. Een rijke stad met schiereiland Balboa Peninsula. Al deze steden en omgeving moeten het hebben van toerisme met zandstranden. De rit is afwisselend, oude, nieuwe steden, soms met mooie beplanting langs de weg en dan weer winkels en restaurants. 



















Het wordt droog en bij Monarch Beach stoppen we even en slaan we af. Er is een groot parkeerterrein waar we onze auto kwijt kunnen. Even de benen strekken en wat eten en drinken. Dan lopen we even naar de kust want die is vlakbij. Voor ons een prachtig park met mooie groene gazons en langs de weg bloeiende bomen met helderrode oranje bloemen. 




















Ook hier weer, ondanks het wat nevelig is, een mooi zicht over de Stille Oceaan. Bij het parkeren van de camper konden we er niet achter komen of we voor het parkeren moeten betalen. Daarom blijven we niet te lang en gaan terug, richting Carlsbad.


Als we weer aan de rit zijn, zien we een bord richting San Juan Capistrano. Daar staat een oude missiepost uit 1776. Bekijken moet de moeite waard zijn maar we hebben tijdens onze reis al een paar gezien dus laten we deze maar schieten. De volgende stad is Oceanside. Ook deze stad heeft een pier met een lengte van 596 meter en dat is de langste van de westkust. Dan komen we door Carlsbad. Voor zover wij van af de weg kunnen zien een mooie stad. Het moet ook al een vrij oude plaats zijn.

In Carlsbad waren de Luseño de eerste bewoners. Deze indianen noemden zichzelf ‘het volk uit het westen’. De Spanjaarden, die in de 16e eeuw voet aan land zetten, bedachten de naam Luseño. De Engelsman, John Frazier, begon met het verkopen van water aan een wisselstation voor de trein die door dit gebied reed. Het treinstation werd al snel bekend als Frazier’s Station. Het water wat Frazier verkocht, bleek vol te zitten met mineralen waardoor het een heilzame werking zou hebben. Het bijzondere water trok veel bezoekers naar Carlsbad waardoor de stad begon te groeien. 

Carlsbad is voor veel bezoekers ook een uitvalsbasis voor een bezoek aan Legoland Californië. Voor natuurliefhebbers is het ook een mooi gebied. Er zijn veel wandelpaden en voor zon, zee, strand en sport kun je terecht op een van de vier stranden. South State Beach is geliefd onder watersporters. Tamarack Beach (Carlsbad State Beach) wordt het meest bezocht door gezinnen met kinderen. Hier loopt een wandelpad van 6,5 kilometer (Carlsbad Seawall) langs de kust. South Ponto Beach is een van de breedste stranden van de regio. Het is hier minder toeristisch dan op de andere stranden. Terramar Beach wordt vooral bezocht door lokale surfers. Er zijn hier verder geen voorzieningen. 
In Carlsbad zijn ook The Flower Fields at Carlsbad Ranch. Allemaal velden met zomerbloemen. Helaas hebben we geen idee waar die bloemenvelden zijn en we zien ook geen verwijzingsbordjes. De camper heeft geen Tomtom en we hebben ook geen losse bij ons. We hadden de route wel op de smartphone in kunnen stellen maar daar hebben we niet aan gedacht. Niet goed nagekeken waar de bloemenvelden zijn. Jammer want later komen we erachter dat het maar een kleinstukje van de Interstate 5 af was. Even afslaan en een klein stukje rijden en dan waren we er geweest.

Carlsbad Ranch Flower Fields kortweg ook The Flower Fields genoemd is een bloementuin die te vinden is op de Carlsbad Ranch net buiten Carlsbad. Dit uitgestrekte land vol tulpen en andere bloemen heeft iets weg van de Hollandse polder. Carlsbad Ranch Flower Fields is met zijn exotische kleuren een geschikte attractie voor bloemenliefhebbers en fotografen. De tuin is in het voorjaar geopend van
1 maart tot en met 10 mei. Het gebied heeft een aantal attracties, waaronder de "Giant Tecolote Ranunculus". Dat is een kas vol met cymbidium orchideeën. Buiten een Amerikaanse bloemenvlag van 100 bij 60 meter, gemaakt van rode, witte en blauwe petunia’s. Meer dan 180 vrijwilligers geven rondleidingen voor zowel volwassenen als kinderen. Jaarlijks komen er tussen de 100.000 en 200.000 bezoekers uit de hele wereld.



Vlak achter de Flower Fields ligt Legoland Californië, de tegenhanger van het Deense Legoland. Het park ligt op nog geen 5 mijl van de stad Carlsbad. In maart 1999, werd Legoland Californië geopend. Het was het eerste Legoland pretpark buiten Europa en wordt momenteel beheerd door Merlin Entertainments. Voor gezinnen met kinderen is Legoland een geweldige attractie. De kids kunnen zich wel een dag lang vermaken tussen levensgrote standbeelden van Lego, achtbanen en andere vlugge voertuigen. Ook de volwassen kunnen zich vermaken op de diverse themawerelden en rondsnuffelen in de souvenirwinkeltjes.

Lego vinden we prachtig maar nu niet meer. We kunnen ons wel voorstellen dat het voor kinderen een eldorado moet zijn. Het is jammer dat we de Flower Fields gemist hebben maar ach we zullen vast nog genoeg te zien krijgen. Weer verder richting San Diego. Even verderop komen we over een grote brug. Die gaat over de Batiquitos Lagoon. Dit moet ook een mooi gebied zijn waar je kunt wandelen. Het heeft wel iets van ons waddengebied bij Delfzijl, de Eemshaven het Dollard gebied.

De Batiquitos Lagoon, een wetland en estuarium, is een van de weinige 'intertidale gebieden' (weelderige leefgebieden met een verscheidenheid aan planten- en dierenleven) in Californië. De waterstanden bepalen hoe het landschap eruitziet. Je kunt op eigen gelegenheid het gebied verkennen en op zoek gaan naar verschillende plant- en vogelsoorten. In Batiquitos Lagoon is een broedplaats voor de bedreigde vogelsoorten, zoals sterns en plevieren. Het Batiquitos Lagoon Foundation Nature Center, heeft programma's en begeleide wandelingen in het gebied. De nadruk wordt gelegd op het belang van de lagune als een habitat voor vogels, insecten, planten, vissen, zoogdieren en ongewervelde organismen. Het natuur centrum is dagelijks geopend.

Iets verder dan Carlsbad ligt het plaatsje Escondido. Bij dat dorpje ligt het San Diego Zoo Safari Park.
Dit is een safari-park met allerlei dierenshows en is een zusje van San Diego Zoo Safari Park. Over het park hebben we gelezen en het moet de moeite waard zijn maar ja, we moeten keuzes maken.

Het San Diego Zoo Safari Park is ook bekend als de San Diego Wild Animal Park. Het werd geopend in 1973 is een 730 ha groot en ligt in de Valley of San Pasqual, in de buurt van het plaatsje Escondido. Het park herbergt een groot scala aan wilde en bedreigde dieren uit alle continenten maar met name soorten uit Afrika. Het park ligt in een semi-droge omgeving en komt daarmee overeen met de natuurlijke habitat van Afrika en de Afrikaanse savannen met dieren zoals antilopen, giraffes, buffels, en neushoorns. Met een tram rijd je door het park.
Het park werd mede opgericht als aanvullende fokkerij voor de San Diego Zoo. Het is ook heel bekend geworden om het Amerikaanse condor fokprogramma. Dit was en is nog steeds zeer succesvol. 

Jaarlijks bezoeken meer dan 2 miljoen mensen het park. Het park herbergt meer dan 300 soorten en ongeveer 2600 dieren en 3.500 plantensoorten. Afhankelijk van het seizoen, heeft het park ongeveer 400 tot 600 werknemers. Het park heeft het grootste veterinaire ziekenhuis in de wereld. Naast het ziekenhuis is het Institute for Conservation Research, de zo genaamde Frozen Zoo. Een faciliteit waar zeldzaam sperma en eicellen worden bewaard.

Het park heeft verschillende zo genaamde open range gedeelten, natuurlijke percelen waar dieren verblijven. Bezoekers kunnen deze verschillende vlaktes bekijken. Ze bevatten habitats uit Azië en de Aziatische Savanne met de Indische neushoorn en verschillende soorten Aziatische herten en antilopen. De Afrikaanse Plains bevatten regio's en habitats uit Oost-Afrika met Kaapse buffels, de zuidelijke witte neushoorn, Oegandese giraffen en een lagune met de Oost-Afrikaanse kroonkraanvogel. De Noord-Afrikaanse regio vertegenwoordigt de Sahel en de Sahara met de kromzwaard oryx, Barbary hert, koringazelle en Ankole vee.  In het Zuid-Afrika gebied lopen Grevy zebra's. Het gebied van Centraal-Afrika beschikt over een beboste vijver met een eiland voor de Pink-backed Pelican, zadelbekooievaars en Rüppell's gieren. Aan de oevers van het meer vind je bongo's, penseelzwijnen  en reebokantilopes, en andere bos dieren. Verder zijn er nog kleinere natuurlijke behuizingen voor Somalische wilde ezels, Arabische oryx, gorals, Japanse bosgems, zwarte neushoorns en Przewalski's paarden. Het is een mooi safaripark en een bezoek meer dan waard.




Onderweg komen we ook langs Torrey Pines State Natural State Park. Daar willen we even gaan kijken. In de verte zien we het park al liggen maar de afslag is niet helemaal duidelijk dus we rijden mis. Wat gaan we doen, doorrijden of terug. We besluiten terug te gaan dus even een plekje zoeken waar we kunnen draaien. Met een camper is dat nog niet zo simpel. Het lukt uiteindelijk en weer terug naar de parkeerplaats van Torrey Pines. Om het park in te komen moeten we betalen. De dame in het hokje zegt ons dat we hier niet met een camper mogen parkeren. We leggen uit dat we alleen even willen stoppen, een kort loopje over het strand en dan weer verder willen. Omdat het niet druk is mogen we door.

Torrey Pines State Natural Reserve is een park langs de Californische kust net boven San Diego. Het reservaat werd aangewezen als Nationaal Natuurhistorisch Landmark in 1977.
Het reservaat bestaat uit een plateau met kliffen met uitzicht op Torrey Pines State Beach en een lagune die essentieel is voor de trekkende zeevogels. Ook vind je veel dieren en planten soorten in het park zoals bobcats, vossen, stinkdieren, wasberen, coyotes, konijnen, cactussen, kust chaparral (een heide plantengemeenschap) en de zeldzame Torrey pine. In het park ligt 8 ml. aan wandelpaden en het is daardoor ook een trekpleister voor wandelaars en strandgangers. Verder is er een klein museum. Vanaf de kliffen kun je soms trekkende walvissen zien. Aan de zuidkant van het strand is een grote rots die uitsteekt in de oceaan, deze rots noemt men Flat Rock.
Om het park te behouden werd in 1899 ongeveer 364 acres gekocht van de pueblo. Tussen 1908 en 1911, kocht newspaperwoman en filantroop Ellen Browning Scripps nog een gedeelte en schonk dat ook aan de stad San Diego. Ook later werden er stukken land opgekocht en aan het park toegevoegd. Nu bestaat het uit meer dan 1.000 acres aan  kliffen, strand, zoutwater moerasgebieden. Om meer bescherming te verkrijgen werd in 1956 besloten het park over te dragen aan de staat Californië.

Torrey Pine of in het latijn Pinus Torreyana Torreyana, is de zeldzaamste dennensoort in Noord-Amerika. De soortnaam Torreyana is vernoemd naar John Torrey, een Amerikaanse botanicus. Door de eeuwen heen is deze boomsoort bijna verdwenen tot op een smalle strook na,  langs de Zuid-Californië kust boven San Diego. Begin 20e eeuw waren er nog ongeveer 200 bomen over. Dankzij de Coastal mist in het voorjaar en de zomer kan de boom overleven. De boom groeit langzaam en kan zich met zijn uitgebreid wortelgestel, handhaven op droge zandgronden. Een volwassen boom heeft een wortelgestel met een doorsnee van 75 meter. Omdat de bomen blootgesteld worden aan sterke kustwinden lijken ze meer op bonsai bomen dan op gewone dennen. Daardoor blijven ze ook vrij klein, maximaal maar 12 meter hoog. 

De pijnboompitten van de Torrey Pine waren in de vorige eeuwen een belangrijke voedselbron voor de Kumeyaay indianenstam die hier leefden. Tegenwoordig wordt deze boomsoort veel gekweekt en aangeplant om zijn droogte tolerantie. Daarom wordt deze soort veel aangeplant in diverse tuinen en parken die van nature erg droog zijn.  

De Torrey Pines State Natural Reserve heeft 8 wandelroutes die variëren in zwaarte en lengte. De drie populairste trails zijn: Guy Fleming Trail, Razor Point Trail en Beach Trail. The Guy Fleming Trail is een 0,7 mijl lange en makkelijke trail door een variërend landschap met uitzicht op en locaties die bekend staat om walvissen te spotten. De Razor Point Trail is een 1,4-mijl loop met uitzicht over ravijnen en badlands met tegelijkertijd uitzicht over de oceaan. The Beach Trail is een ¾ mijl lange trail naar beneden en gaat naar Torrey Pines State Beach. Andere trails in het park zijn:
Parry Grove Trail,
Yucca Point Trail, High Point Trail, Broken Hill Trail, en Discovery Trail.


Even wat drinken en dan lopen we naar het strand. Van wat we nu kunnen zien, is dit een prachtig park. Langs het strand liggen hele hoge kliffen met daar bovenop struiken, heesters en bomen. Veel wandelaars gaan omhoog , boven op de kliffen. Vanaf de kliffen heb je een geweldig uitzicht.







 





























 
Het is eb en we kunnen mooi langs de vloedlijn lopen. We staan weer aan de rand van de Pacific, wat een belevenis. Het is een prachtig mooi strand maar ook hier zijn heel weinig schelpen. Dat is ons ook bij de andere stranden opgevallen. Hoe dat kan weten we niet. Wel liggen er veel ronde stenen, zeewier en strengen kelp. Hier en daar loopt een plevier. Het waait stevig en we waaien even lekker uit.

Genoeg gezien; we gaan terug naar de camper. We willen nog naar Cabrillo National Monument en dan hebben we onze tijd nog wel nodig. Er loopt wel een weg door Torrey Pines State Natural Reserve maar daar mag je niet over. We rijden om het park heen richting San Diego.

Even verderop komen we weer bij de kustweg, die steeds slechter wordt. Allemaal gaten in het asfalt, alles in de camper rammelt. Vlak boven San Diego komen we langs La Jolla met de Childrens Pool. Daar hebben we het een en ander over gelezen en we willen daar even gaan kijken. Daar moeten ook zeehonden of zeeleeuwen zitten. Het zit ons echter niet mee. We zien de la Jolla Cove en Beach wel maar nergens een parkeerplaats. Het is zaterdag en verschrikkelijk druk.


De oorsprong van de naam La Jolla is vaag. Het wordt uitgesproken als Lah HOY-Ya niet Lah Ho-Ya zoals het in het Spaans zou zijn. Er wordt gezegd dat het een verbastering is van ahoy, uitgeroepen door zeelui om de aandacht te trekken van mensen aan de wal. De inwoners van La Jolla beweren dat het een spelfout is van La Joya, wat "Het Juweel" betekent in het Spaans. De nickname van La Jolla is ook “Juweel van een Stad” . Meest waarschijnlijk is echter, hoewel het minst tot de verbeelding sprekend, de theorie dat het een verbastering is van het indiaanse woord "Woholle". Dat betekent "holte in de berg", refererend aan de grotten in de rotswanden vlak bij La Jolla Cove Park. La Jolla werd door de lokale indianen, de Kumeyaay, "land van de gaten" genoemd. De meeste van deze grotten zijn sindsdien ingestort door erosie.

Tijdens de Mexicaanse periode van San Diego, werd La Jolla in kaart gebracht als pueblo land en bevatte ongeveer 60 percelen. In 1870 verwierf Charles Dean een aantal van de pueblo percelen. Hij onderverdeelde ze in een gebied dat bekend werd als La Jolla Park. Dean was niet in staat om het land te ontwikkelen en droeg het, in 1881, over aan San Diego. Een vastgoed explosie, in de jaren 1880, leidde speculanten Frank T. Botsford en George W. Heald naar het dunbevolkte gebied om het verder te ontwikkelen.

Om bezoekers naar het strand te trekken kwamen er een spoorlijn en faciliteiten zoals een badhuis en een dans paviljoen. Bezoekers werden gehuisvest in kleine huisjes en bungalows boven La Jolla Cove. Elke zomer werd er een tijdelijke tent stad opgebouwd. Twee van de huisjes die zijn gebouwd in 1894 staan er nog steeds. Ze zijn bekend als: de "Red Roost" en de "Red Rest" maar ook bekend als de "Neptunus en Cove Tea Room".
In La Jolla staan een groot aantal historische en monumentale gebouwen.

La Jolla Cove is een kleine, pittoreske baai met strand, dat wordt omgeven door rotsen. The Cove is een beschermd zee reservaat. De baai is zeer rijk aan mariene leven en is populair bij snorkelaars, zwemmers en duikers. Zwemmen in de baai is vaak moeilijk door de sterke stroming. Dit komt omdat de, soms grote golven, rechtstreeks van de oceaan komen.

Mount Soledad is een 251 meter hoge heuvel aan de oostelijke rand van La Jolla. Het is een van de hoogste punten in San Diego. Het grote christelijke kruis werd in 1913 geplaatst op de top als een prominent landmark. Het is twee keer vervangen, het meest recent in 1954. Oorspronkelijk was het kruis bekend als de "Mount Soledad Kruis van Pasen". De standplaats op openbare grond heeft problemen gegeven in de jaren 80. Het werd gezien als een schending van de scheiding van kerk en staat. Sindsdien is de ruimte om het kruis ingericht als een oorlogsmonument en werd het omgedoopt tot "Mount Soledad Veterans War Memorial". Ondanks deze creatieve oplossing bleven er geschillen en trachtte de gemeente de grond te verkopen. Uiteindelijk heeft het congres en de federale regering ingegrepen en de grond, in 2006, onder het kruis gekocht.

Children's Pool, ook wel bekend als Casa Beach, is een klein zandstrand aan het einde van Jenner Street, in La Jolla. Ondanks de naam is het geen zwembad maar wordt het gebied sinds mensenheugenis "Children's Pool." genoemd.

In 1931 werd er een betonnen zeewering gebouwd om het strand te beschermen tegen de beukende golven. Hierdoor werd het een favoriete plek voor duikers, zwemmers en families met kinderen. De lokale filantroop Ellen Browning Scripps bekostigde de zeewering. Zij deed dit om een plek te creëren waar kinderen konden spelen en zwemmen en dan ook beschermd zouden zijn tegen de golven die aan land kwamen. Ms. Scripps schonk het voltooide project vervolgens aan de stad San Diego.
In de meer dan zeventig jaar geleden dat de zeewering is gebouwd, is ongeveer driekwart van het gebied binnen de zeewering opgevuld met zand.

In de pool was ook regelmatig een kleine kolonie zeehonden. Zowel zwemmers als de zeeleeuwen leefden vredig naast elkaar tot 1997. Toen werden veel zwemmers ziek van een colibacteriën. De oorzaak was niet duidelijk maar men dacht aan de uitwerpselen van de zeeleeuwen. Overtuigend bewijs is nooit gevonden. Er zijn rechtszaken gevoerd om de zeehonden van het strand te laten verwijderen. De rechters wezen al die verzoeken af. Eind 2009 waren er ongeveer 200 gewone zeehonden die regelmatig gebruik maakten van het strand. De zeehonden zijn nu een populaire toeristische attractie en leveren duizenden dollars op voor de lokale bedrijven.

Het zit ons dus niet mee en we moeten wel doorrijden. Het is wel een leuke route met mooie gebouwen langs de weg en aan de andere kant de oceaan. We willen naar Point Loma. Het is een heel gepuzzel daar te komen. De weg draait weg van de kust waardoor we onze oriëntatie kwijtraken. We rijden nog wel steeds naar het zuiden maar hebben geen idee waar we zijn. We rijden door Mission Beach en steken een paar keer een grote brug over van Mission Bay. In de verte zien we See World San Diego maar een stuk verder hebben geen idee waar we zijn. We draaien om en gaan terug.

Mission Bay is een zoutwater baai of lagune, gelegen ten noorden van San Diego en ten zuiden van de Pacific Beach. De baai is een onderdeel van de recreatieve Mission Bay Park, het grootste kunstmatige waterpark in het land. Mission Bay Park was oorspronkelijk een kwelder die werd uitgeroepen tot "False Bay" door Juan Rodriguez Cabrillo in 1542. Het werd ontwikkeld tot een recreatief waterpark tijdens de jaren 1940, 1950 en 1960. Het gebied heeft een oppervlakte van 17.14 km2 en bestaat uit ongeveer 46% land en 54% water. Er zijn zandstranden en wakeboarden, jetskiën, zeilen en kamperen zijn erg populair in en om de baai. In het gebied ligt 23 km aan fietspaden en wandelpaden om te joggen, te skaten en te skateboarden. Andere activiteiten zijn golfen, picknicken, volleyballen of vliegeren. Fiesta Island, is een groot schiereiland in Mission Bay.



Het is een populaire locatie voor wandelingen, fiets wedstrijden, tijdritten en andere speciale evenementen. Het is ook de thuisbasis van de jaarlijkse Over-the-line toernooi. Mission Bay is ook gastheer voor de jaarlijkse Bayfair Cup, dat is een watervliegtuig bootrace die plaatsvindt op de H1 Unlimited circuit.
Attracties in Mission Bay zijn SeaWorld, de Mission Bay Aquatic Center, met lessen in alle vormen van watersport, Mission Bay Golf-Course en het Belmont Park, met de Giant Dipper Roller Coaster en andere attracties.

Een grote attractie in Mission Bay is SeaWorld San Diego. Het is zeezoogdieren pretpark in San Diego en het oudste park van de SeaWorld-keten. Het park opende in 1964 haar deuren onder de naam SeaWorld California. Bij de opening bedroeg de oppervlakte van het park slechts 89.000 m2. Het park had een aantal dolfijnen, zeeleeuwen en twee zoutwateraquaria. In het eerste jaar trok het park 400.000 bezoekers.

Door de jaren heen kwamen er andere parken bij zoals in 1970 in Aurora (Ohio), in 1973 opende SeaWorld Orlando in Orlando (Florida) en in 1988 in San Antonio (Texas). In 2012 had het park 26 dieren habitats, en 20 shows.

Belangrijkste attractie van SeaWorld zijn de orka's. Elf orka’s zijn ondergebracht in een 7 miljoen liter groot bassin, bekend als Shamu Stadium. Shamu was de naam van de eerste orka die in 1965 in SeaWorld San Diego verbleef. Elke orka heeft een eigen naam. Corky, Kasatka, Ulises, Orkid, Keet, Shouka, Nakai, Ikaika, Kalia, Makani en Amaya. Dit zijn echter de laatste orka's die ooit in SeaWorld San Diego zullen leven. De dierentuin heeft aangekondigd dat hun orka fokprogramma zal eindigen.

In november 2015 heeft Seaworld ook aangekondigd dat de shows met orka’s aangepast zullen worden, meer in de aard van natuurlijk walvis gedrag. De nieuwe orka shows staan gepland in 2017. Dan worden ook vijf nieuwe attracties geïntroduceerd met onder andere Ocean Explorer, een dark ride met een onderzeeër, Zierer Waveswinger over de jellyfish een soort kwal en drie andere gezinsvriendelijke attracties. Het park heeft nu een aantal shows en extra programma's voor meer interactie met de dieren.



Een paar shows zijn;
One Ocean is een show met orka's. De show probeert mensen ervan bewust te maken dat we allemaal een deel zijn van één wereld met één oceaan.
The Shamu Story. Deze show wordt alleen tijdens het hoogseizoen opgevoerd In deze show geven trainers uitleg over het werken met orka's en hoe de gedragingen worden geleerd met bijbehorende demonstraties.
Shamu Rocks vindt alleen 's avonds plaats en wordt opgevoerd met orka's. In deze show voeren orka's gedragingen uit terwijl er rockmuziek wordt afgespeeld. Alleen in de zomer wordt aan het einde van deze show het finale lied van de show Blue Horizons afgespeeld en is er vuurwerk te zien.
Blue Horizons. In deze show zitten tuimelaar dolfijnen, Indische grienden en tropische vogels, die samen met acrobaten de show Blue Horizons opvoeren. De show gaat over een meisje Marina, die de geheimen van de zee ontdekt en in deze wereld wordt meegenomen.
Sea Lions LIVE. In deze komedie show worden er scènes uit andere shows geïmiteerd door zeeleeuwen, otters en hun trainers.

Andere shows en atracties zijn:
Cirque de la Mer neemt gasten mee op een reis naar het eiland Amphibia waar je felgekleurde amfibieën kunt zien.
Bayside Skyride is een gondeltocht gelegen in de noordwestelijke hoek van het park. De trip gaat over de Mission Bay en weer terug.
Journey to Atlantis is een achtbaan door een goot.
Dolphin Cove, voorheen bekend als “Rocky Point Preserve” . Een bassin met de populaire tuimelaars die je mag aaien. Er zijn ook presentaties waar trainers tekst en uitleg geven.
De Sky Tower, een 98 m hoge gyro toren. In een gondel gaan de passagiers in een paar seconden naar boven en hebben een mooi zicht over SeaWorld en de San Diego. Langzaam draaiend dalen ze vervolgend weer af.
Sesamstraat's Bay of Play is een interactieve speeltuin en gebaseerd op het langlopende Sesamstraat.
Shipwreck Rapids is een snelstromende rivier waar je schipbreuk lijdt en op een onbewoond eiland vrblijft. Onderweg kom je langs een zeeschildpad tentoonstelling de Turtle Reef. Een aquarium met meer dan 60 zeeschildpadden en een verscheidenheid aan vissen en andere dieren.
In the Wild Artic maak je een simulator rit in een gigantische helikopter door het Noordpoolgebied. Na de rit, kun je de dieren uit het Noordpoolgebied  bekijken met onder andere drie volwassen beluga walvissen, ijsberen en Pacific walrussen.

We rijden een paar keer verkeerd. Dat komt mede omdat als een afslag aangegeven wordt, dan is die afslag er ook direct. In de camper zit geen gps, dat is jammer. Op een gegeven moment komen we bij een grote weg en die volgen we maar omdat we het gevoel hebben dat we weer goed zitten. Dan moet er getankt worden, een leuke ervaring. We krijgen de koffie er gratis bij. Daar kunnen we ook vragen waar we momenteel zijn en waar de camping is waar we vannacht willen staan. Dat blijkt niet zover bij het tankstation vandaan te zijn dus hebben we eindelijk geluk. Point Loma laten we maar schieten dat komt morgen wel. Hup naar de camping. Het was een spannende eerste dag.

San Diego is een grote stad met meer dan een miljoen inwoners en ligt aan de westkust van de Verenigde Staten. Historisch gezien was het de thuisbasis van de Kumeyaay indianen. De stad telt 1,3 miljoen inwoners en is vooral bekend als industrieel en commercieel centrum. San Diego is de achtste grootste stad in de Verenigde Staten en de op één na grootste in Californië. De nickname van de stad is Finest Town maar staat ook bekend als "de geboorteplaats van Californië". Door het zachte steppeklimaat en de ligging aan de Grote Oceaan is San Diego een drukbezochte badplaats. Bekende trekpleisters zijn SeaWorld San Diego,  
en San Diego Zoo en Balboa Park.

De eerste Europeaan die de regio bezocht was Juan Rodríguez Cabrillo in 1542. Cabrillo, een Portugese navigator in dienst van Spanje heeft de locatie alleen maar bezocht en er geen nederzetting gesticht. San Diego werd pas echt in 1769 gesticht door Spaanse kolonisten onder leiding van Gaspar de Portolá. Zij vormden de basis van Alta California. De Presidio en Mission San Diego de Alcalá waren de eerste Europese nederzettingen in wat nu Californië heet. In 1821 werd Mexico onafhankelijk van Spanje en San Diego werd hierbij deel van de Mexicaanse staat. Veel inwoners verlieten in die periode San Diego, een daling van 432 inwoners naar 150 tot 100 inwoners. Toen de Mexicaans-Amerikaanse Oorlog uit brak bezetten Amerikaanse troepen de stad na enkele schermutselingen met de Californio's. Bij de Vrede van Guadalupe Hidalgo (1848) werd het gebied rondom de Baai van San Diego aan de Verenigde Staten toegewezen.

San Diego heeft een zeer goede natuurlijke haven en is mede hierom een belangrijke uitvalsbasis voor de Amerikaanse marine aan de westkust. De stad is met Coronado verbonden via de 3407 meter lange San Diego-Coronado Bridge die in 1969 werd geopend. San Diego is ook bekend om de ruimtevaartindustrie en de gerespecteerde Universiteit van Californië - San Diego (UCSD ).

De gemeente San Diego grenst direct aan Mexico en de gemeente Tijuana, de op drie na grootste van Mexico met 1,3 miljoen inwoners. De stadscentra liggen 28 km uit elkaar. Er is een tramlijn van het centrum van San Diego naar de grensovergang, 's werelds drukste, in de buurt van San Ysidro. De grensovergang op de snelweg heeft 30 rijstroken.

De oorspronkelijke ligging van de stad San Diego was aan de voet van de Presidio Hill, in het gebied waar nu het Old Town San Diego State Historic Park ligt. Die plaats was niet ideaal, want hij lag een aantal kilometers verwijderd van bevaarbaar water. In 1850 trachtte William Heath Davis een nieuw gebied te ontwikkelen, direct aan de baai gelegen en genaamd New San Diego, verscheidene mijlen ten zuiden van de oorspronkelijke nederzetting. Maar ook na enkele tientallen jaren bestond het nog steeds maar uit een paar huizen, een pier en een legerdepot.

Rond 1860 pleitte Alonzo Horton ervoor de stad te verplaatsen naar het gebied aan de baai. Hij noemde dit New Town, en het staat nu bekend als Downtown San Diego. Hortons niet aflatende promotie voor het gebied leidde er uiteindelijk toe dat mensen en bedrijven begonnen te verhuizen naar de nieuwe stad, vooral vanwege de ligging aan de baai, wat handig was voor de scheepvaart. New Town overschaduwde al snel de oorspronkelijke nederzetting, die op de dag van vandaag bekend is als Old Town. New Town werd het economische en bestuurlijke hart van de stad. San Diego bleef echter een slaperig stadje tot de komst van de spoorverbinding in 1878.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd San Diego een belangrijk knooppunt voor de militaire activiteiten en defensieactiviteiten, als gevolg van de aanwezigheid van veel militaire installaties en defensiefabrikanten. De bevolking van de stad groeide snel tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Meer dan een verdubbeling tussen 1930 (147.995 inwoners) en 1950 (333.865 inwoners). Na de Tweede Wereldoorlog speelde het leger nog steeds een belangrijke rol in de lokale economie maar na de Koude Oorlog eisten de bezuinigingen een zware tol van de lokale defensie- en ruimtevaartindustrie. De resulterende neergang leidde ertoe dat de bestuurders van San Diego probeerden de economie van de stad te diversifiëren door te focussen op onderzoek en wetenschap, en op toerisme.

Vanaf het begin van de 20e eeuw tot de jaren 70 waren de Amerikaanse tonijnvissersvloot en de bijbehorende conservenindustrieën grotendeels gevestigd in San Diego, de 'tonijnhoofdstad van de wereld'. De eerste tonijnconservenfabriek werd opgericht in 1911, en tegen de jaren 30 werkten bij de conservenfabrieken meer dan 1000 mensen. De fabrieken werden bevoorraad door een grote vissersvloot, meestal bemand door allochtone vissers uit Japan, en later van de Portugese Azoren en Italië, wier invloed nog steeds voelbaar is in wijken als Little Italy en Point Loma. Vanwege de stijgende kosten en de concurrentie uit het buitenland werd de laatste conservenfabriek gesloten in de vroege jaren 80.

Toerisme is erg belangrijk voor San Diego. Het succes is te danken aan het klimaat van de stad, de stranden, en tal van toeristische attracties zoals Balboa Park, Belmont pretpark, dierentuin van San Diego, San Diego Zoo Safari Park en SeaWorld San Diego.
San Diego’s Spaanse en Mexicaanse erfgoed komt tot uiting in de vele historische bezienswaardigheden in de stad, zoals de Mission San Diego de Alcala en Old Town San Diego State Historic Park. Ook de lokale ambachtelijke brouwerij-industrie trekt een toenemend aantal bezoekers voor "bier tours" en de jaarlijkse San Diego Beer Week in november. San Diego wordt ook wel "America's Craft Beer Capital" is genoemd. Jaarlijks komen er tientallen miljoenen bezoekers. In 2012 waren het er 32 miljoen die geschat
$ 8.000.000.000 (8 miljard) besteden. Ook veel Cruiseschepen doen San Diego aan, bijna 1 om de twee dagen. Ook veel whale watchers bezoeken de stad. 

Een stukje verder zien we de afslag die we moeten hebben en niet veel later zien we de camping, Campland on the Bay 2211 Pacific Beach Dr. San Diego. We melden ons bij de receptie en er is nog plek. Het is wel een dure camping maar voor zo’n eerste dag zitten we er behoorlijk doorheen en we willen even bijkomen. We zoeken ons plekje op en parkeren de camper. Eerst even een bakje oploskoffie. Het was een enerverende eerste dag met de camper. Van het kopje koffie knappen we op en we gaan ons installeren. Alles aansluiten, de bedden opmaken en alvast beginnen met de voorbereidingen voor het avond eten. We zijn het nog niet verleerd en het gaat al bijna automatisch. En dan is het ook zo maar weer laat. Misschien was het wel goed dat we Point Loma niet konden vinden. Dan waren we misschien pas heel laat op de camping geweest. Nu kunnen we lekker uitrusten van de eerste dag met de camper.

Eigenlijk zijn we zo moe dat we niet eens foto’s hebben genomen van de camping. Het is een dure maar ook een keurig verzorgde camping. Na zo’n lange dag hebben we ook wel trek. Mooi dat we vanmiddag al warm gegeten hebben dus kunnen we het koken overslaan. Daarom nu een broodje met wat warms erbij. Het smaakt goed na zo’n lange dag. Na de afwas werken we ons blog bij en gaan we vroeg onder de wol. Morgen weer een lange dag en we zijn heel benieuwd wat die ons zal brengen.

In elk geval morgen een nieuwe poging om Point Loma te vinden en het vliegkampschip de Midway. Door tijdgebrek zullen we dan iets anders moeten laten schieten maar dat zien we morgen wel. Lekker slapen, voor de eerste keer weer in de camper.  

Totaal 135 miles gereden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Onze reiservaringen per auto en camper van San Francisco naar Las Vegas.

Het is voorbij; de reis van 39 dagen is omgevlogen. Een geweldige reis en als we de foto’s en het reisverslag zien genieten we weer met...