Zondag 10 april 2016,
Join the Navy
Vannacht voor de eerste keer
weer in de camper geslapen en ’t voelt bijna als vanouds. Goed geslapen dus
kunnen we er vandaag weer tegenaan. Vannacht wel een forse regenbui gehoord
maar als je droog ligt is dat niet erg. Opstaan wassen en dan ontbijt. Vandaag
willen we eerst naar het Point Loma. Gisteren is ons dat niet gelukt, nieuwe
dag nieuwe ronde nieuwe kans. Point Loma is een schiereiland en ligt helemaal
bovenin San Diego. Gisterenavond goed de plattegronden bekeken en nu moet het
wel lukken. De camper maken we weer reisvaardig en dan melden wij ons af. We
vertellen wat we vandaag van plan zijn, the Old Town, Point Loma en het
vliegdek schiep. Volgens de campingbeheerder is the Old Town niet echt de
moeite waard en kunnen we ons die tijd besparen. Nou we zien wel. Weer op weg.
Het verkeer is hier, ondanks
dat het zondag is, een ramp. Er wonen meer dan een miljoen mensen in San Diego.
Heel veel straten, kruisingen en heuvels. Met het nodige zoekwerk en heen en
weer rijden zitten we eindelijk op de goede weg richting Point Loma.
Point Loma
is een stuk in de stad San Diego. Geografisch gezien is het een heuvelachtig
schiereiland. Het grenst in het westen en zuiden aan de Stille Oceaan, in het
oosten grenst het aan de Baai van San Diego en de oude binnenstad, en in het
noorden aan de San Diego River. De term "Point Loma" wordt gebruikt
om zowel de buurt als het schiereiland te beschrijven.
Er waren geen permanente
inheemse nederzettingen op Point Loma. Dit was het gevolg van een gebrek aan
zoet water. Kumeyaay indianen kwamen periodiek naar Point Loma en Ocean Beach
om naar mosselen, kokkels, abalone en kreeften te zoeken.
Point Loma werd ontdekt door
de Portugese zeevaarder Juan Rodríguez Cabrillo op
28 september 1542. Hij
vertrok uit Mexico en leidde een expeditie voor het Spaanse koninkrijk langs de
westkust van wat nu de Verenigde Staten is. Cabrillo beschreven Baai van San
Diego als "een zeer goede ontsloten haven". Historici geloven dat hij
zijn vlaggenschip aanmeerde op de oostelijke oever van Point Loma,
waarschijnlijk op Ballast Point. Dit was de eerste landing van een Europeaan in
het hedendaagse Californië. Point Loma wordt daarom ook wel beschreven als
"waar California begon".
Loma is het Spaanse woord
voor heuvel. De oorspronkelijke naam van het schiereiland was La Punta de la
Loma de San Diego, vertaald als Hill Point of San Diego. Dit werd later
verengelst naar Point Loma. Het duurde
meer dan 200 jaar voordat er een permanente Europese nederzetting kwam in San
Diego. De Mission San Diego en het Presidio werden verderop, in de omringende
hevels van San Diego River Valley gebouwd. De haven, of zoals de Spanjaarden
het noemden La Playa, (het strand), was echter bij Ballast Point. Alles moest
te voet of per lastdier van en naar de haven. Zo ontstond de historische La
Playa Trail. De oudste trail op de Europese kaart van de West Coast. Een deel
van de route is de huidige Rosecrans Street. La Playa bleef de poort van San
Diego tot de bouw van de nieuwe stad (huidige binnenstad) in de jaren 1870.
Ballast Point kreeg zijn naam
omdat schepen daar hun ballast teruggooiden bij aankomst in San Diego Bay en
het laden van ballast als ze vertrokken naar de open oceaan. In 1797 werd Fort
Guijarros bij Ballast Point gebouwd. Ballast Point en La Playa liggen nu op het
terrein van Naval Base Point Loma.
De bekendste
bezienswaardigheid en de icoon op Point Loma is de Old Point Loma Lighthouse.
Op 23 maart 1891 sloot de vuurtoren toen de New Point Loma Lighthouse opgestart
werd op een plek dichter bij de zeespiegel, op het uiterste zuidelijkste
puntje. Verder is er het Cabrillo National Monument, vernoemd naar Juan
Rodríguez Cabrillo. Er zijn nog een aantal
locaties die vermeld staan op het nationaal register van historische plaatsen:
het Marine Corps Recruit Depot Historic District, Naval Training Center in San
Diego, en Rosecroft. Een andere bezienswaardigheid op Point Loma is Point Loma
Nazarene University. Vandaag de dag zijn er op Point Loma twee grote militaire
bases, een nationale begraafplaats, een nationaal monument en een universiteit.
Er zijn een aantal verschillende wijken op het schiereiland Point Loma. De meeste buurten in Point Loma bestaan voornamelijk uit eengezinswoningen. De commerciële en de detailhandel bevindt zich in het hart van het schiereiland en heet Point Loma Village. Langs de straten van Point Loma Village staan honderden jacaranda bomen. Het nieuwste commerciële en retail gebied is te vinden op Liberty Station, de locatie van het voormalige Naval Training Center in San Diego.
Shelter Island is met een
dijk verbonden met Point Loma. Het is eigenlijk geen eiland, maar een
voormalige zandbank in San Diego Bay. Shelter Island werd ontwikkeld in de
jaren 1950. Het werd aangelegd en bestaat uit baggermateriaal uit de baai.
Shelter Island wordt nu beheerd door de haven van San Diego en bevat hotels,
restaurants, jachthavens en openbare parken.
We hebben best wel vaker in
grote steden gereden maar dit was een heksenketel, en het was nog zondag ook!
We zijn er zelfs nog wat vroeg, het park, Cabrillo National Park, is nog niet
open. We zetten de camper even aan de kant en lopen wat rond. Niet veel later
komt er een parkwachter en neemt plaats in het hokje. We kopen gelijk een
parkenpas voor alle Nationale Parken. Zijn we in een keer klaar en dat scheelt
veel. De slagboom gaat omhoog en we kunnen verder richting bezoekerscentrum.
Daar kunnen we de auto kwijt. Enfin, blij dat we toch op de juiste plaats
gekomen zijn lopen we door dit mooie park.
Het Cabrillo
National Monument is een nationaal monument
op een schiereiland Point Loma van San Diego. Het monument wat er staat werd
opgericht om de landing van de Portugese ontdekkingsreiziger Juan Rodríguez
Cabrillo in 1542 te herdenken. Dat was de eerste keer dat een Europeaan de
huidige westkust van de Verenigde Staten betrad. President Woodrow Wilson gaf,
in 1913, opdracht van dit gebied een California Historical Landmark te maken en
standbeeld te plaatsen. Het duurde tot 1939 voordat het standbeeld geplaatst
werd. Het beeld van Juan Rodríguez Cabrillo is gemaakt van kalksteen, weegt
6400 kg en is 4,3 meter hoog. Het beeld raakte in de loop van de jaren
beschadigd en wat er nu staat is een replica van het origineel. Bij het
monument hoort ook een museum over Cabrillo's expeditie. Later werd het gebied
een National Monument.
In het gebied staan ook
verschillende voormalige militaire installaties, zoals kustartillerie, gebouwd
om de haven van San Diego te beschermen tegen vijandelijke oorlogsschepen. Veel
van deze installaties zijn te zien tijdens een wandeling in het gebied. Op de
vierde zaterdag van de maand zijn er ook een aantal volledig gerestaureerde
bunkers uit de Tweede Wereldoorlog open voor het publiek. In een van de
militaire gebouwen is een tentoonstelling die het verhaal van de militaire
geschiedenis van Point Loma vertelt.
De zuidkant van Cabrillo NM
is een van de best beschermde en gemakkelijk toegankelijk rotsachtig
getijdengebied (tidepools) in het zuiden van Californië. Tidepools zijn poelen
waar het water bij eb in blijft staan. Daardoor ontstaat een habitat voor een
aantal planten, ongewervelde dieren en vissen. De tidepools bevatten vooral
vele soorten algen, wieren, slakken, schelpen, zeepokken, zeesterren,
zeekommers, zeeanemonen, zee-egels etc. Door het voedselrijke water en de warme
golfstroom is het een prachtig natuurlijk aquarium. Jaarlijks bezoeken ongeveer
215.000 mensen de tidepools.
In de winter (december tot
maart), kan men migrerende grijze walvissen zien. Een goed uitzichtpunt is de
Whale Overlook station, 100 yards ten zuiden van de oude vuurtoren. Deze
locatie werd in 1950 opgericht en was het eerste publieke walvisspot
uitkijkpunt in de wereld. Tijdens het eerste jaar bezochten meer dan 10.000
mensen het uitkijkpunt om de trekkende grijze walvis te observeren.
In het Visitor Center kan men
informatie vinden over de geschiedenis van het park. Bezoekers kunnen ook tekst
en uitleg krijgen van rangers en vrijwilligers en er zijn rondleidingen. Het
auditorium biedt verschillende voorstellingen per dag. Er zijn drie
verschillende films, waaronder: "In Search of Cabrillo", "On the
Edge from Land and Ocean," en "First Breath: Gray Whales"
In het gebied zijn het hele
jaar door een aantal evenementen. Voor het park moet betaald worden maar er
zijn ook een aantal gratis weekenden om extra bezoekers te trekken. Een ander
jaarlijkse evenement in januari is "Whale Watch Weekend '. Van rangers
krijg je informatie over migrerende grijze walvissen. ' Founder's Day '
herdenkt de ontdekking van dit gebied door Cabrillo en de oprichting van dit
park. 'Open Tower in november markeert de verjaardag van de Loma Lighthouse Old
Point. De toren op de top van de vuurtoren is normaal gesloten voor bezoekers
maar wordt tijdens deze dagen opengesteld.
Vandaag is het heerlijk weer
en helder, een heel verschil met gisteren. Het bezoekerscentrum geloven we wel
en we gaan gelijk een rondje lopen. Eerst komen we bij het standbeeld van Juan
Rodríguez Cabrillo de ontdekker van deze locatie. Er staat een mooi beeld van
hem. Vanaf deze hoogte hebben we een mooi zicht over de Pacific en de stad San
Diego met de gebouwen en marinehaven. Onder ons vaart een marineschip naar de
haven. De matrozen staan opgesteld langs de reling. Zal wel een ceremonie zijn
als ze de haven binnenkomen.
Beneden ons zien we San Diego
liggen. Een grote stad maar niet met veel flats of hoge gebouwen. Alleen een
aantal in het centrum. Beneden ons zien we ook de marinehaven van San Diego.
Hier liggen allerlei marineschepen en er is ook een vliegveld. Vanaf deze
plaats heb je een prachtig uitzicht over alles en over het Naval Air Station
North Island.
Naval Air Station North Island of NAS North Island bevindt zich aan de noordkant van
het Coronado schiereiland aan de San Diego Bay. Het is de thuishaven van een
aantal vliegdekschepen van de Verenigde Staten Navy. Het is onderdeel van de
grootste lucht-en ruimtevaart-industrieel complex in de United States Navy en
Marinebasis Coronado in Californië.
In het verleden was het
noordelijke gedeelte nog gescheiden door een geul van het zuidelijke gedeelte,
the Spanish Bight. Het North Island was een onbewoonde zandvlakte. Het werd in
de late 19de eeuw gebruikt voor paardrijden en om te jagen door de gasten van
JD Spreckels ’s van het resort hotel, het Hotel del Coronado op het zuidelijke
deel. Gelukkig voor de marine, werd Noord-Coronado nooit ontwikkeld. In plaats
daarvan openende Glenn Curtiss daar een vliegschool en lesruimtes tot begin van
de Eerste Wereldoorlog. Curtiss nodigde zowel het leger en de marine uit om
zijn gebied te gebruiken voor de opleiding van piloten. In 1917 gaf de Naval
Air Station opdracht voor de aanleg van een vliegveld, ook bekend als Naval Air
Station San Diego. De marine begon met een tentenkamp dat bekend stond als
"Kamp Trouble". Zoals de naam al doet vermoeden gingen de dingen niet
altijd goed in de begin dagen.
Tijdens de Tweede
Wereldoorlog was het North Island een grote Amerikaanse basis ter ondersteuning
van de operationele krachten in de Stille Oceaan. De haven bevatte meer dan een
dozijn vliegdekschepen, de Coast Guard, het leger, de marine en Seabees. De
stad Coronado werd de thuisbasis van het grootste deel voor de
fabrieksarbeiders voor de vliegtuigfabriek. De vliegtuigfabriek draaide de klok
rond.
NAS North Island lijkt op een
kleine stad. Het heeft zijn eigen woningen met winkels, recreatie faciliteiten,
clubs, bioscoop, golfbaan, tennisbanen, een bowlingbaan, parken en stranden,
politie en brandweer. Er staan fabrieken en er is een groot depot en het heeft
3.300 burgers in dienst. Op het vliegveld zijn meer dan 230 vliegtuigen
gestationeerd. De kademuur is thuishaven van twee vliegdekschepen: USS Carl
Vinson en USS Theodore Roosevelt.
Verder is het thuisbasis van
de enige Deep Submergence Rescue Vehicles, Mystic (DSRV-1) en Avalon (DSRV-2).
Met alle schepen in de haven en de basis hebben we het over een totaal van
bijna 35.000 militairen in actieve dienst met reserve militairen en
burgerpersoneel.
Na een tijdje gaan we verder
en lopen richting de vuurtoren. Het is een kleintje. Een soort schuurtje met
daarboven op een korte stompe toren met een licht. Het is trouwens wel keurig
onderhouden. Even gaan kijken.
De originele Old Point Loma Lighthouse, uit 1855, is een historische 14 meter hoge vuurtoren
gelegen op het Point Loma schiereiland. De vuurtoren ligt ook in het gebied van
Cabrillo National Monument. De vuurtoren is niet meer in gebruik maar wel open
als museum voor het publiek. Soms wordt het ten onrechte de "Oude Spaanse
Vuurtoren" genoemd maar dat klopt niet. De vuurtoren is pas gebouwd door
de regering van de Verenigde Staten ná de toelating van Californië als een
staat.
Op 28 september 1850, slechts
19 dagen na het toelaten van Californië tot de Unie, besloot het Congres voor $
90.000 aan vuurtorens langs de kust van Californië te bouwen. Om het werk te
voltooien kwam daar in 1854 nog een bedrag bij van
$ 59.434. Vuurtorens die
gebouwd werden waren voor Alcatraz Island, Point Conception, Battery Point,
Farallon Island, Point Pinos en Point Loma.
Men begon met de bouw in april 1854 en oktober
1855 werd het licht voor het eerst ontstoken. Naast de vuurtoren kwam een klein
gebouwtje. Dit werd oorspronkelijk gebruikt als opslagplaats voor olie, hout,
en andere benodigdheden. In 1875 werd een deel ervan verbouwd tot een
tweekamerappartement voor de assistent vuurtorenwachter.
Ondanks dat de vuurtoren de
hoogste was van de VS was het resultaat niet optimaal. De top van de 135 meter
hoge cliff hulde zich vaak in de mist en lage wolken waardoor schepen de
vuurtoren niet konden zien. Op mistige nachten moest de vuurtorenwachter soms
schieten met zijn shotgun om schepen te waarschuwen. Op 23 maart 1891, werd de
vlam definitief gedoofd en werd de vuurtoren vervangen door de New Point Loma
Lighthouse die veel lager stond.
The Old Point Loma Lighthouse
was niet alleen een gebouw voor de vuurtoren maar het was ook het huis voor vuurtorenwachter
en hun families. Ook nu is nog in een aantal van de kamers te zien hoe het
leven in die tijd was. De vuurtoren was een bruisend familiehuis. Er was een
aangelegde tuin met paarden, kippen, varkens en geiten. De kinderen roeiden
dagelijks over de baai naar Old Town om naar school te gaan.
Nadat vuurtoren uitgeschakeld
was raakte het in verval. In 1913 werd voorgesteld het af te breken en te
vervangen door een monumentaal standbeeld van Juan Rodríguez Cabrillo. Het
standbeeld werd nooit gemaakt maar men besloot wel een half acre rond de
vuurtoren te reserveren als Cabrillo National Monument. Later, in 1933, werd
het Cabrillo National Monument overgedragen aan de National Park Service. In
1935 werd de lantaarn kamer verbouwd en de vuurtoren hersteld in zijn
oorspronkelijke staat.
Met het uitbreken van de
oorlog in 1941, werd de vuurtoren camouflagegroen geschilderd en werd gebruikt
als een signaal toren voor de schepen in San Diego Harbor. Na de oorlog werd de
vuurtoren teruggegeven aan de National Park Service. Tijdens de jaren 1980 werd
het gerestaureerd en gevuld met antiek meubilair uit de tijd van de eerste
vuurtorenwachter, de familie Israel, die er toen woonden. Vandaag dient het als
een museum. Hier bevindt zich ook de oorspronkelijke lens van de New Point Loma
vuurtoren evenals kaarten en meer informatie met de geschiedenis van Point
Loma.
Om de vuurtoren staat een
hekje en het gebouw is open dus gaan we even naar binnen. Even kijken hoe het
eruit ziet. De ruimtes zijn zo ingericht alsof de vuurtorenwachter er nog
woonde. Zouden hij en zijn gezin een tiental jaren geleden zo zijn weggelopen.
We kunnen, via een draaitrap, ook een stukje de toren in. Het zijn kleine
traptreden dus voorzicht lopen. Alles is goed onderhouden en ziet er verzorgd
uit.
Heel leuk te zien. We hebben
tijdens onze Amerika reizen al diverse vuurtorens gezien en elke toren is weer
anders. Altijd weer leuk om te zien. We lopen door naar de Whale Overlook. De
tijd dat de walvissen langs de kust trekken is helaas voorbij, dus wij zien
geen walvis. Allen de botten van één maar daar is niet zoveel aan te zien en
een standbeeld.
Even genieten van het mooie
uitzicht en we kijken nog even over de Stille Oceaan. Wie weet is er een walvis
achteropgeraakt en zien we er nog één zwemmen. Nou het zit er niet in. De
oceaan is mooi vlak, geen spuiter van een opduikende walvis. Jammer.
Terug naar de camper, we
willen even naar de tide pools. Het was leuk hier even te kijken maar we willen
ook graag weer verder. Op naar het uiterste puntje en niet veel later zien we
beneden ons nog een vuurtoren staan. Dit is de nieuwe. Door de mist
functioneerde de oude niet optimaal en hebben ze later een nieuwe gebouwd. Meer
bij de kust en dichter bij het water.
The 27 meter hoge New Point Loma Lighthouse (officieel
Point Loma Light) is een vuurtoren op het zuidelijke puntje van het Point
Loma. Deze vuurtoren verving de Old
Point Loma Lighthouse op 23 maart 1891. De oorspronkelijke lens had een licht
opbrengst van 600.000 candela en dat was te zien op een afstand van ongeveer 15
nautische mijlen (ongeveer 28 kilometer). Er was ook een two-tone Diafoon
misthoorn en woonruimten voor meerdere gezinnen.
De vuurtoren en woningen zijn
nog de enige in hun soort die nog te vinden zijn langs de West Coast. Het licht
werd geautomatiseerd De vuurtoren en woningen zijn nog de enige in hun soort
die nog te vinden zijn langs de West Coast. Het licht werd geautomatiseerd in
1973. De vuurtoren wordt tegenwoordig bemand en onderhouden door de United
States Coast Gard.
Wat ligt die vuurtoren met
gebouwen er mooi bij, witte muren en rode daken afstekend tegen de blauwe
oceaan en mooie groene grasvelden. Het ziet er prachtig uit. We rijden door
naar de tide pools. Er zijn parkeer plaatsen maar voor de camper is er niet
veel ruimte. Gelukkig kunnen we de camper ergens kwijt en lopen we even naar de
kust. Helaas het is vloed dus de getijdenpoeltjes staan onder water. Onderweg
zien we ook een soort bloeiend yucca’s. Uit het hart van de groep puntige
bladeren komt een hele lange stengel met aan de uiteinden hele grote gele
bloemen, mooi. Over de oceaan komen een paar pelikanen aan vliegen, nou het is
meer zweven. Wat een mooi gezicht.
Weer terug naar de camper en
rustig rijden we naar de uitgang van het park. Aan de overkant van dit
schiereiland zien we de massa flats staan, zo ver je kunt zien, allemaal flats
en huizen. Toch gaan we die kant weer op. Het vliegdekschip Midway is verbouwd
tot museum en daar gaan we naar toe. Op de heenweg hadden we het ook al gezien,
begraafplaatsen met honderden en honderden witte kruizen. Het zullen wel
oorlogsbegraafplaatsen zijn maar toch vreemd. Hier is nooit een oorlog geweest
en gevoerd.
Op de terugweg gaan we toch
even kijken. Bij het hek staat een bordje met Fort Rosecrans National Cemetery.
Gezien het aantal graven moet het wel een oorlogsbegraafplaats zijn. Het ziet
er allemaal heel verzorgd uit.
Fort Rosecrans National Cemetery is een federale militaire begraafplaats. De
begraafplaats is gelegen op het terrein van de voormalige Army kustartillerie
station Fort Rosecrans en wordt beheerd door de United States Department of
Veterans Affairs. De ligging en de omvang maakt deze nationale begraafplaats zo
indrukwekkend. Aan de ene kant het uitzicht op San Diego Bay en de stad en aan
de andere kant de Stille Oceaan. Fort Rosecrans is vernoemd naar William Starke
Rosecrans, een generaal uit het Leger van de Unie van de Amerikaanse
Burgeroorlog.
Uitkijkend over de baai van
San Diego liggen hier ongeveer zo’n 96.000, hoofdzakelijk militairen, begraven.
Ook liggen hier de echtgenotes van de soldaten en veel veteranen. Veel van de
soldaten hadden gediend tijdens de Slag van San Pasqual in 1846, de USS Bennington
in 1905 en de Tweede Wereldoorlog.
De planning van gisteren was, om op het eind van dag naar Cabrillo National Monument te gaan en dan naar onze camping boven Mission Bay. Dan de volgende ochtend vanaf de camping naar the Old Town, Presidio San Diego en dan nog even naar Balboa Park.
Een must is de Midway en
Gaslamp Quarter. Gezien de tijd moeten we the Old Town etc. maar cancelen.
Jammer. We hadden het wel voorbereid en hierbij nog wat info over de the Old
Town, Presidio, Balboa Park etc.
Old Town San Diego State Historic Park is een wijk van San Diego en beslaat ongeveer een
oppervlakte van 93 ha. Het is de oudste vestiging in het gebied van San Diego
en het is de plek van de eerste Europese nederzetting in het huidige
Californië. In het gebied ligt ook het Old Town San Diego State Historic Park
en Presidio Park en beide parken staan in het National Register of Historic
Places. Het is nu een openluchtpark en bevat vele historische gebouwen uit de
periode 1820 tot 1870. Het park werd opgericht in 1968.
De San Diego Presidio en
Mission San Diego de Alcalá werden in 1769 gesticht door Gaspar de Portola en
Junípero Serra op een klif aan de westelijke kant van de San Diego River
vallei. De Presidio en de Missie vormden de eerste Spaanse nederzetting in Alta
Californië. Na vijf jaar werd de missie een aantal mijl stroomopwaarts
verplaatst. De reden was, dat de missiepost onafhankelijker wilde zijn van de
militairen. Het Presidio op de heuvel bleef de primaire nederzetting. De
nederzetting groeide verder tot aan de voet van de heuvel en zo ontstond de
stad wat wij nu the Old Town San Diego State Historic Park noemen.
In 1834 verleende de
Mexicaanse regering San Diego de status van een pueblo, of zoals wij het nu
noemen stadsrechten. Echter, de bevolking van de stad daalde zo veel dat in
1838 de pueblo status werd ingetrokken. Een probleem was de ligging van de stad
die te ver van bevaarbaar water aflag. Alle aan- en afvoer ging via Point Loma.
Die havenplek lag verscheidene mijlen van de stad en de aan- en afvoer ging
over de La Playa Trail.
In 1850 werd Californië, en
dus San Diego, door de Mexicanen overgedragen aan de Verenigde Staten. De oude binnenstad bleef het hart van de stad
San Diego tot de jaren 1860, toen een nieuwkomer genaamd Alonzo Horton begon
met de ontwikkeling van het huidige centrum van San Diego. Bewoners en
bedrijven verlieten snel de "Oude Stad" voor de "Nieuwe
Stad" Dit vooral om de nabijheid van een haven. In 1871 verhuisde ook de
overheid naar het nieuwe county gerechtsgebouw in New Town.
De oude stad raakte in verval
en moest later helemaal gerenoveerd en hersteld worden. De wijk Old Town heeft
nu 27 historische gebouwen en bezienswaardigheden, waaronder Old Town San Diego
State Historic Park, Presidio Park, en de Mormon Bataljon Visitor Center. Het
gebied bevat ook Heritage Park, een county park met een aantal historische
gebouwen die van andere locaties komen waaronder een aantal Victoriaanse huizen
en San Diego's eerste synagoge, Temple Beth Israel. De oude stad is een
populaire toeristische bestemming en ook bekend om zijn Mexicaanse restaurants.
In the Old Town staan vijf
originele adobes (gebouwd met aarde en met ander organisch materiaal). Zij
maken deel uit van het complex, dat winkels, restaurants en musea omvat. Andere
historische gebouwen zijn een schoolgebouw, een smederij, San Diego's eerste
krantenuitgever, tabak- en sigarenwinkels met pakhuizen, huizen en tuinen en
een stal met een collectie rijtuigen.
Er zijn ook winkels waar
lokale ambachtslieden hun ambacht demonstreren. De toegang tot het park en de
musea zijn gratis. Musea in het park zijn onder meer:
Casa de Estudillo uit 1827, een adobe huis en een nationaal historisch monument
Casa de Machado y Silvas een adobe uit 1840
Casa de Machado y Stewart, een gerestaureerde 19e-eeuwse adobe
Black Hawk Smithy & Stable, een smederij waar ook het smeden wordt
gedemonstreerd
Colorado House,
gereconstrueerd gebouw uit 1850, een gebouw dat dienst doet als de Wells Fargo
History Museum. In het pand zit ook een gereconstrueerd 19e-eeuws
telegraafkantoor.
Eerste San Diego Courthouse, een reconstructie van het gerechtsgebouw uit
het
midden van het 19e eeuw
Johnson House,
een gereconstrueerd 19e eeuws kantoorgebouw en later het huis van George Alonzo
Johnson
Mason Street School, de eerste openbare school in San Diego
Racine en Laramie, een gereconstrueerde 19e eeuwse tabakswinkel
San Diego Union Museum, een kranten kantoor en drukkerij
Seeley Stables,
een gereconstrueerde stal met schuren voor paarden met buggy's,
wagens, rijtuigen en westerse
memorabilia uit die periode.
In het gebied van Old Town
bevindt zich ook Bazar del Mundo. Dat is een Mexicaanse marktplaats en een
Mexicaanse hoek in the Old Town. Er zijn winkeltjes en restaurantjes.
Verderop bevindt zich het
Heritage Park met een aantal prachtige oude woningen. Heritage County Park ligt in de buurt van Old Town San Diego State Historic
Park. Het werd ontwikkeld om oude historische gebouwen uit San Diego te
behouden. Het gaat om Victoriaanse architectuur met inbegrip van Italiaanse,
Stick-Eastlake, Queen Anne en klassieke revival stijlen. Met de hulp van San Diego
County en Save Our Heritage Organisation werden de gebouwen op de
oorspronkelijke locaties gesloopt en in het park weer opgebouwd.
Senlis Cottage.
Gebouwd in 1896, een volks en arbeidershuisje gebouwd voor Eugene Senlis, een
tuinman van Kate Sessions .
Sherman-Gilbert House. John Sherman
huurde architecten Nelson Comstock en Carl Trotsche om dit Stick-Eastlake stijl
huis in 1887 te bouwen. Vele internationaal bekende entertainers hielden in dit
huis hun recepties. Anna Pavlova danste in de muziekkamer en Arthur Rubinstein
speelde er piano.
Bushyhead House.
Edward Wilkerson Bushyhead was vroeger sheriff en later hoofd van de politie in
San Diego. Eigenaar van de Union krant en hij bouwde deze Italiaanse residentie
in 1887.
Christian House.
Dit in de Queen Annestijl gebouwde huis werd in 1889 gebouwd door Harfield
Christian.
McConaughy House. Dit Stick-Eastlake huis werd gebouwd in 1887. De oorspronkelijke
eigenaar stichtte de eerste passagiers- en vrachtvervoer dienst in San Diego
Burton House Een klassieke
revival huis gebouwd in 1893.
Temple Beth Israël. Was het eerste heiligdom van de Congregatie Beth Israël. De synagoge
werd in 1889 voltooid op 2nd and Beech Street in het centrum van San Diego. Dit
klassieke revival gebouw werd gebruikt door vele religieuze bijeenkomsten
voordat het werd verplaatst naar Heritage Park.
Vlakbij de Temple Beth Israël
is ook het Mormon Bataljon Visitor Center
Mormon
Battalion Historic Site is een van de vele historische bezienswaardigheden in
San Diego in verband met de Mormoonse Bataljon in de USA. Anderen zijn Fort
Moore Pioneer Memorial in Los Angeles, Californië, en het Mormoonse Bataljon
Monument in Memory Grove, Salt Lake City, Utah.
Mormonen waren aanhangers van
Brigham Young en waren lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der
Laatste Dagen. Ze waren op de vlucht en op zoek naar steun bij de Amerikaanse
regering voor hun trek westwaarts naar de Rocky Mountains en de Salt Lake
Valley. Als gevolg van de religieuze vervolging, waren ze gevlucht naar Nauvoo,
Illinois. Op 4 februari 1846 trokken ze naar de overkant van de rivier de
Mississippi. Ze kampeerden bij de Potawatomi indianen in de buurt van het
huidige Council Bluffs, Iowa.
Brigham Young stuurde ouderling Jesse C. Little naar Washington, DC, om hulp van de federale overheid voor de Mormoonse Pioniers die op de vlucht waren in Illinois. Toen Little aan kwam in Washington DC op 21 mei 1846 had het Congres net de oorlog aan Mexico verklaard. Door de VS te helpen met de strijd tegen Mexico en Californië te bevrijden spraken ze hun loyaliteit uit naar de Verenigde Staten en kregen ze goodwill bij de Amerikanen. Deze inzet heeft de Mormonen later enorm geholpen waardoor ze later naar Salt Lake konden vertrekken om daar te wonen en te werken.
Het Mormon Battalion, was een
vrijwilligersleger van tussen de 534 en 559 mormoonse mannen. Ze kwamen in
actie van juli 1846 tot juli 1847 in de 1846 Amerikaanse campagne tegen Mexico.
Het was de enige, op religie gebaseerde, eenheid in de militaire geschiedenis in
de Verenigde Staten. Vrouwen, kinderen en sommige families vergezelden de
mannen van het bataljon. Een aantal van de vrouwen was ook vrijwilliger maar
dan als wasvrouwen. Onder leiding van Mormon functionarissen en onder het bevel
van een aantal legerofficieren van de US army maakt het bataljon een zware mars
van bijna 2.000 mijl van Council Bluffs, Iowa, naar San Diego, Californië,
Hoewel het Mormoonse Bataljon
nooit bezig was met een echte strijd, verdient het toch een rechtmatige plaats
in de geschiedenis van het Westen. De mars en de dienstverlening was een grote
bijdrage in het helpen van de Verenigde Staten en het veilig stellen van een
groot deel van het Amerikaanse Southwest.
Het Mormoonse bataljon heeft een belangrijke bijdrage geleverd tegen de strijd
met Mexico en de westelijke uitbreiding van Californië, Utah, Arizona, en
andere delen van de West.
In 1847 kwam het Mormoonse
bataljon aan in San Diego. Daar vervulden ze (vredestijd) taken zoals maken van
waterputten en andere belangrijke zaken om de stad leefbaar te krijgen. Na de
oorlog vertrok een groot gedeelte naar San Francisco maar de meesten reisden
met de Mormoonse pioniers mee naar Great Basin en kwamen op 16 oktober, 1847
aan in Salt Lake Valley. Een klein gedeelte bleef achter in San Diego waar zij
een kerk stichten.
De Mormon Battalion Historic
Site werd gerestaureerd en voorzien van interactieve displays, activiteiten, en
onderhoudende presentaties voor alle leeftijden. De site is dagelijks geopend
van 09:00 tot 21:00 en de toegang is gratis.
Boven the Old Town ligt het
Presidio Park. Het park op zich is al de moeite waard om te bezoeken. In het
verleden heeft hier het Presidio gestaan. Nu kun je het Junípero Serra Museum
bezoeken.
Presidio Park is een
historisch stadpark in San Diego. Het was de eerste locatie in San Diego waar
in 1769 het Presidio en de San Diego Mission werden gebouwd. Het waren de
eerste Europese nederzettingen in, wat nu het westen van de Verenigde Staten
is.
Het park omvat ongeveer 40
acres (16 ha). Bezoekers van Presidio Park genieten van een prachtig uitzicht
op de stad, de San Diego River vallei, en de Stille Oceaan. Het terrein is
geopend om te recreëren en te picknick. De faciliteiten kan worden gebruikt
voor bruiloften en andere speciale evenementen.
Op deze locatie stond vroeger
het Presidio van San Diego, oorspronkelijk El Presidio Reál de San Diego
(Spaans) en was een fort in de San Diego. Het presidio werd op 14 mei 1769
opgericht door commandant Pedro Fages van het Spaanse Koninkrijk. Het was de
eerste permanente Europese nederzetting aan de Stille Oceaankust in de huidige
Verenigde Staten en het diende als de basis voor de Spaanse kolonisatie van
Alta California. De bijbehorende rooms-katholieke missie, die in hetzelfde jaar
door Junípero Serra gesticht werd, verhuisde in 1774 een aantal kilometers
verderop om de invloed van de militairen op de missie te verkleinen. De plek in
het park waar Junípero Serra een palmboom plantte, toen hij hier voor het eerst
aankwam, werd uitgeroepen tot een historische bezienswaardigheid van
Californië.
Het Presidio werd in 1835
verlaten. Het Presidio, waar geen restanten van overgebleven zijn, bevindt zich
op een heuvel in het huidige Presidio Park in San Diego. De plaats werd erkend
als een California Historical Landmark in 1932 en werd in 1960 een National
Historic Landmark.
Vanaf het Presidio hadden de
Spaanse militairen een indrukwekkend uitzicht over de San Diego Bay en de
Stille Oceaan waardoor men van ver eventuele indringers aan zag komen. In
minder dan een maand nadat de missie was gebouwd kwamen de indianen in opstand.
De missie stelde in die tijd nog niet veel voor. Na de aanval bouwden de
Spanjaarden om de nieuwe missie een palissade wand en die was klaar in maart
1770. Er kwamen twee bronzen kanonnen: een wees naar de baai, de andere naar
het nabijgelegen Indianendorp. Eén van de kanonnen, El Jupiter, staat nu in het
Serra Museum.
In 1773 en 1774, werden de
meeste adobe gebouwen vervangen door bouwsels met stenen muren. In 1783, waren
er 54 manschappen gestationeerd op het Presidio.
Met de Mexicaanse
onafhankelijkheid in 1821 kwam het Presidio onder Mexicaanse controle. Van
1825-1829, diende het als residentie voor de Mexicaanse gouverneur. In 1835
werd het Presidio verlaten en werd het een ruïne. Het Presidio had zijn functie
als fort verloren, ook omdat bewoners beneden aan de voet van de hevel en haven
gingen wonen.
George Marston, een rijke
warenhuiseigenaar, kocht in 1907 Presidio Hill met de bedoeling de plek te
behouden en te herstellen. Helaas kreeg hij de financiering niet rond daarom
maakte hij er een park van. Later financierde hij ook Junipero Serra Museum
welke ontworpen werd door William Templeton Johnson en gebouwd werd in
1928-1929.
Het gebouw werd opgetrokken
in de Spaanse Revival stijl. Het Presidio van San Diego word soms onjuist aangeduid als het Presidio maar dat klopt niet. Van het oude
Presidio is niets meer over. Marston schonk het park en het museum in 1929 aan
de stad San Diego.
Presidio Park is nog steeds
eigendom van de stad San Diego. Het Serra Museum wordt beheerd door de San
Diego History Center.
Het museum bevat een
expositie over de oprichting van de stad. Het Junipero Serra Museum wordt
beheerd door de San Diego Historical Society. Het is gebouwd in 1925 door zijn
architectuur, wordt soms ten onrechte Presidio genoemd.
De overgebleven missiepost
zelf, bevindt zich ongeveer 5 mijlen naar het oosten.
De San Diego
de Alcalá Mission ook wel Misión de
San Diego de Alcalá genoemd en is een historisch monument in San Diego. De
missie werd in 1769 gesticht door de Spaanse broeder Junípero Serra. Het was de
eerste missiepost van de franciscanen in de Las Californias-provincie van het Nieuwe
Spanje. Zowel de missie als het omliggende gebied (en de latere stad) werden
vernoemd naar de katholieke heilige Didacus van Alcalá, beter bekend als San
Diego. In de San Diego-missie vond de eerste christelijke begrafenis in Alta
California plaats, alsook de eerste publieke executie.
In 1941 werd de missiekerk
opnieuw een parochiekerk en er worden nog steeds misvieringen gehouden. In 1976
wees Paus Paulus VI de kerk aan als een basilica minor. Het gebouw is door de
federale overheid erkend als National Historic Landmark. De huidige missiekerk
is de vierde op die locatie. De eerste missies zijn in brand gestoken door de
indianen die in opstand kwamen tegen de Spaanse overheersing. De indianen
werden onderdrukt en pikten dit niet. Deze missiepost was ook een van de
armste. De grond was arm en ook de water toevoer voor de bevloeiing was
problematisch. Daarom is de missiepost diverse keren afgebroken en op andere
plekken weer herbouwd.
Meer richting het centrum en
bijna in het hart van de stad ligt een groene oase
het Balboa Park. Het is een 490 hectare groot stadspark in San Diego
en werd vernoemd naar de Spaanse ontdekkingsreiziger Vasco Núñez de Balboa.
Het park is al sinds 1835
openbaar eigendom en wordt beheerd en onderhouden door de afdeling Parken en
Recreatie van de stad San Diego. In het park zijn een aantal exposities geweest
zoals de Panama-California Exposition van 1915 en ook de California Pacific
International Exposition van 1935. De eerste tentoonstelling werd opgezet ter
gelegenheid van de opening van het Panamakanaal. De bouwstijl is Spaans-Moors,
een bewuste afwijking op de missie-stijl die in de eerste twintig jaar van de
twintigste eeuw razend populair was in Zuid-Californië. Tijdens de tweede
expositie lag de nadruk op gebouwen met Midden- en Zuid-Amerikaanse motieven.
In elk geval heeft het een collectie van indrukwekkende gebouwen opgeleverd.
Daarnaast is Balboa Park van
belang voor de exotische landschapstuinen. Tegenwoordig omvat het plantvakken
en bloemperken, en verschillende tuinen en wandelpaden, maar ook musea,
theaters en de vermaarde San Diego Zoo.
Er zijn eveneens restaurants
en winkels. In 1977 werden het park en de historische gebouwen erin, beschermd
als National Historic Landmark en National Historic Landmark District.
Het Balboa Park is een grote
attractie en ligt midden in stad San Diego. Het aantrekkelijke park wordt veel
bezocht. In 2000 waren er ruim 12 miljoen bezoekers. Het is een mooi stadsbos
en de aantrekkelijkheid wordt versterkt door de grote zeldzame en volwassen
bomen. Veel van de oorspronkelijke bomen werden geplant door de gerenommeerde
Amerikaanse landschapsarchitect en plantkundige Kate Sessions. Ze had al snel
in de gaten dat het een droogte tolerant park moest worden met inheemse planten
uit Californië. Er kwam een eigen kwekerij. Het park groeide gestaag met de
opgekweekte planten uit de kwekerij.
El Prado is een lange, brede
promenade en loopt door het centrum van het park. Het merendeel van de gebouwen
staan langs deze straat. Langs deze boulevard in het park staan veel musea en
vinden culturele attracties plaats. Het San Diego Museum of Art staat bekend om
zijn renaissance- en barokschilderijen, met moderne kunst in de uitstekende
Frederick R. Weisman Gallery. Het Museum of Photographic Arts is vooral
interessant vanwege zijn tijdelijke tentoonstellingen. De Hispanics gemeenschap
van San Diego komt aan bod in de El Centro Cultural de Raza, met vooral
interessante en soms provocerende tentoonstellingen. Een mooie combinatie is
het San Diego Natural History Museum met het Reuben H. Fleet Science Center and
Science Center met onder andere een groot planetarium en allerlei hands-on
zaken voor kinderen. Het San Diego Museum of Man biedt tentoonstellingen over
de ontwikkeling van het Amerikaanse Westen, het Museum of San Diego History is
een mooie aanvulling op de Mission San Diego, elders in de stad, waar de
Spaanse wortels van Zuid-Californië worden blootgelegd.
Andere musea zijn het San
Diego Art Institute, de San Diego Model Railroad Museum. Langs het El Prado
bevindt zich de Reflection Pond, The Botanic Building en de Bea Evenson
Fountain. Naast de boulevard bevinden zich ook nog het San Diego Air &
Space Museum. Dit museum bevat onder meer een replica van de Spirit of St.
Louis, het vliegtuigje van Charles Lindbergh. In het San Diego Automotive
Museum staat de befaamde Tucker Torpedo, de auto waarvan er maar een paar over
zijn. De Timken Art Gallery heeft een mooie verzameling Amerikaanse kunst uit de
negentiende eeuw (o.a. Yosemite Fall van Albert Bierstadt) maar heeft ook
minder bekend werk van achttiende en negentiende -eeuwse schilders.
In het park worden ook vaak
theatrale en muzikale evenementen gehouden en er bevindt zich ‘s wereld
grootste outdoor pijporgel, de Spreckels Organ Pavilion. Het Old Globe
Theatercomplex is een replica van Shakespeare's Globe Theatre. Verder is er een openlucht podium, een
theater in the round en de Starlight Bowl,een openlucht amfitheater. Het Casa
Del Prado Theater is de thuisbasis van San Diego Junior Theater, met 's lands
oudste kinder theaterprogramma.
In het park vind je een groot
aantal tuinen zoals Alcazar Garden, Botanical Building, Desert Cactus (1935)
Garden, Casa del Rey Moro Garden, Inez Grant Parker Memorial Rose Garden,
Japanese Friendship Garden, Bird Park, George W. Marston House and Gardens,
Palm Canyon, en Zoro Garden.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog, werd het park omgedoopt tot Camp Kidd. Gebouwen in het park werden gebruikt voor meerdere doeleinden, waaronder ziekenhuisafdelingen, trainingsfaciliteiten en kazernes. Na de aanval op Pearl Harbor werden een groot aantal gewonden overgebracht naar Camp Kidd's ziekenhuisafdelingen. Het werd in 1946 teruggegeven aan de lokale overheid.
Gedurende de jaren 1980 werd
het park geteisterd door criminaliteit zoals vandalisme, moord, verkrachting,
brandstichting. Dit resulterende in
negatieve publiciteit en Bruce Springsteen heeft er zelfs een lied over
gemaakt, getiteld "Balboa Park". Begin jaren 1990 werd de overlast
aangepakt, meer verlichting, politiecontroles, videocamera’s en parkwachters.
De criminaliteit nam af en de rust keerde weer, het is nu een veilig park.
In het Balboa Park worden bijna
wekelijks evenementen en activiteiten gehouden op de podia, pleinen en in de
musea. Verder worden er concerten georganiseerd, exposities, festivals,
parades, beurzen etc. EarthFair,
beschreven als een van de grootste gratis jaarlijkse milieu-beurzen in de US,
wordt jaarlijks in april, in het park gehouden. Het evenement viert de Dag van
de Aarde. Er is een parade, muzikale optredens en informatiestands over
verschillende onderwerpen die verband houden met het milieu. In 2010 hebben
meer dan 70.000 mensen de beurs bezocht. Het tweedaagse San Diego Pride
Festival wordt gehouden in het gebied van Marston Point of Balboa Park. In 2011
werd het evenement bijgewoond door meer dan 150.000 mensen. Een ander festival
is die van de kersenbloesem. Dat wordt jaarlijks maart gevierd in de Japanse
Friendship Garden.
Het weekend is de beste tijd
om Balboa te bezoeken, dan komen bewoners hier rolschaatsen, picknicken en
staan ze in de fonteinen. Het barst dan ook van de straatartiesten. Om het hele
park te bekijken ben je al snel twee dagen kwijt. Het is verstandig om een
museumkaart te kopen voor alle musea. Het kost $30 maar zelfs als je maar een
paar gebouwen bezoekt, haal je dat er al uit.
In het park is ook de San Diego Zoo ondergebracht, een van de grote dierentuinen van de
wereld. Het dankt zijn faam mede aan het feit dat de Zoo een pionier was in het
zo natuurlijk mogelijk onderbrengen van de dieren, zonder tralies en kooien.
Het is een grote dierentuin (acht kilometer lopen als je het allemaal wilt
doen), dus is het de moeite waard om tevoren te bedenken wat je beslist wilt
zien. Er is ook een algemene tour met een dubbeldekker bus en een zweeftram.
Bedenk wel dat de Zoo de meest populaire bestemming is van San Diegois, dus het
is er vaak druk.
Gezien de tijd hebben we al
het bovenstaande dus niet kunnen bezoeken. Niet erg want er is vandaag nog
genoeg te zien. Dus op weg naar de Midway. Weer goed de route bekeken en nu
slechts 1 keertje fout gereden. De route is niet bijzonder. We komen langs het
vliegveld en dan bij de haven. In de verte zien we San Diego Down Town. Ook
hier weer grote gebouwen maar veel minder dan in San Francisco of Los Angeles.
Toch blijft het imponerend die grote hoge gebouwen.
Verderop komen we langs een haven met plezierjachten en zeilboten. Verderop zien we een paar hoge masten. Die zijn van een aantal oude historisch schepen. Die liggen in een museum haven, Maritime Museum of San Diego. Het is druk en we zien zo snel geen parkeerplaats om de camper even aan de kant te zetten. Even later zien we een heel groot zeilschip langs de kade liggen. We vermoeden dat het de Star of India is. Helaas, we moeten doorrijden. Wie weet kunnen we na de Midway nog naar het scheepvaartmuseum.
Het Maritime Museum
of San Diego
is opgericht in 1948. Het heeft
een van de grootste collecties van historische zeeschepen in de Verenigde
Staten. Het museum is gelegen aan de Baai van San Diego en wel aan de westkant
van North Harbor Drive, tussen de uiteinden van Ash Street en Grape Street.
Er ligt een grote collectie
aan schepen in het museum en de huidige collectie bestaat uit:
Star of India,
uit 1863. Dit schip is het middelpunt van het museum. Het schip heette eerst
Euterpe, naar de muze van de muziek. Het is een volschip (een schip dat
vierkant opgetuigd is op alle drie masten) en een ijzeren windjammer gebouwd
door Gibson, McDonald & Arnold, van Ramsey, op Isle of Man. Het werd
gebruikt voor de Indische jute handel. De eigenaar had niet veel geluk met het
schip. Het werd een paar keer doorverkocht. In 1901 werd Euterpe verkocht aan
de Vereniging van Alaska Packers ' van San Francisco. In 1906 veranderde de
eigenaar, de Vereniging van Alaska Packers, de naam van het schip naar Star of
India in overeenstemming met de rest van hun vloot.
In 1926 werd de Star of India
verkocht aan de Zoological Society van San Diego. Het was de bedoeling het
schip te restaureren. De Grote Depressie en de Tweede Wereldoorlog gooiden roet
in het eten en het was pas in 1957 dat men begon met de restauratie. De
restauratiewerkzaamheden verliepen traag en pas in 1976, ging de Star of India
eindelijk weer naar zee. Nu ligt ze in het Maritiem Museum van San Diego. Het
schip is volledig zeewaardig en wordt gebruikt voor zeiltochten,
tentoonstellingen en is te zien in films. Het schip doet ook mee in
lesprogramma’s voor scholen en jaarlijks zeilen 6000 kinderen mee om te ervaren
wat een zeilschip is.
Een ander schip is de San Salvador, een replica van Juan Rodríguez
Cabrillo’s galjoen en vlaggenschip. Hiermee werd San Diego in 1542 ontdekt. De
replica werd gebouwd in de Spanish Landing Park in San Diego. Iedereen mocht de
bouwlocatie bezoeken en kon daardoor de bouw volgen. In 2011 werd begonnen met
de bouw en in 2015 was het schip klaar en werd het gestationeerd als onderdeel
van de vloot van historische en replica schepen in het Maritiem Museum langs de
Baai van San Diego Embarcadero.
Berkeley
uit1898 is de stoomveerboot uit de San Francisco Bay area. Het schip heeft daar
60 jaar dienstgedaan. Het is nu een California State Historic Landmark en een
National Historic Landmark en in één woord "onvervangbaar." Het is nu
een museum schip.
Californian (een schoener) is een replica uit 1984 van het oorspronkelijke schip uit 1847. De eigenaar, Revenue Cutter CW Lawrence, patrouilleerde met dit schip voor de kust van Californië om de federale wetten uit te voeren tijdens de goudkoorts periode. Sinds haar bouw in 1984 in San Diego is het schip ontelbare keren gebruikt voor vaartochten langs de westkust voor duizenden avontuurlijke reizigers, zeilers, studenten en geschiedenisliefhebbers. Californian heeft een onderscheidend en herkenbaar silhouet en is uitgegroeid tot een van de meest bekende tall ships in Amerika.
America een replica uit 1995 van het origineel uit 1851. De 139-voetlange -America is een lage zwarte schoener bekend door het winnen van de historische Royal Yacht Squadron's "100 Guinea Cup" race rond het Isle of Wight. Die trofee werd geschonken aan de New York Yacht Club en is een wisseltrofee. Het werd uiteindelijk bekend als de America’s Cup. De America biedt plaats aan 80 gasten en is beschikbaar voor zonsondergang zeilen, whale watching, charters, diners, zakelijke evenementen en zelfs 's nachts zeilen.
HMS Surprise,
een 1970 replica van een Royal Navy. Fregat Surprise werd gebruikt in de film
Master and Commander: The Far Side of the World. Het schip is nu bekend als HMS Surprise en
begon haar bestaan in 1970 als een replica van het 18e eeuwse Royal Navy fregat
Rose. Gedurende 30 jaar zeilde Rose duizenden mijlen als een attractie en
trainingsschip voordat ze veranderde in HMS Surprise.
Fregat Surprise werd gebruikt
in de film Master and Commander: The Far Side of the World. De filmmakers
hebben er alles aan gedaan om er een 24 kanon’s fregat van te maken. Een schip
dat specifiek was voor het tijdperk van Nelson’s Royal Navy. Het resultaat is
een replica schip dat ongeëvenaard is in zijn authenticiteit en aandacht voor
detail. Het schip is ook gebruikt in de films van Pirates of the Caribbean: On
Stranger Tides als HMS Providence.
B-39, een
Sovjet- Foxtrot klasse onderzeeër. Een dieselelektrische onderzeeër van de
Sovjet Marine uit de vroege jaren van 1970. De 100 meter lange onderzeeër heeft
meer dan 20 jaar dienstgedaan. De B-39 is een van de grootste conventioneel
aangedreven onderzeeërs die ooit gebouwd is. Ze werd ontworpen om Amerikaanse
en NAVO-oorlogsschepen, waar ook ter wereld, te volgen. De val van de Berlijnse
Muur betekende het einde van de Koude Oorlog en de onderzeeër werd opgelegd in
de San Diego Bay tussen haar vroegere tegenstanders.
Medea een
stoomjacht uit 1904. Het schip heeft dienstgedaan in zowel de eerste als de
tweede wereldoorlog.
Pilot is een
havenloodsboot uit 1914.
USS Dolphin
was een van de laatste operationele dieselelektrische onderzeeërs van de United
States Navy. Zij werd gebruikt voor onderzoek naar diep duiken. De onderzeeër
werd gebouwd in 1968 en in 2011 uit de vaart genomen. Deze onderzeeër is vooral
bekend om haar diepterecords en als onderzoeksschip naar de ontwikkeling en
modernisering van onderzeeërs. De onderzeeër werd zowel door de marine als door
civiele onderzoekers gebruikt. Sinds de inbedrijfstelling van de boot in 1968,
heeft het een verrassend aantal records van wetenschappelijke en militaire
prestaties vergaard.
Nu naar de parkeerplaats van
de Midway. We rijden om een havengebouw heen en komen dan bij de slagboom. De
dame in het hokje begroeten we met good morning, how are you today. Goed
natuurlijk en met ons, nou uitstekend. We willen graag een kaartje voor de
parkeerplaats en ja dit is een camper. Omdat de camper groot is, is ze bang dat
we twee parkeerplaatsen in zullen nemen. Als we zorgen dat we één parkeerplaats
in gebruik nemen hoeven we maar één plaats te betalen. We beloven dat we
daarvoor zorgen. Ja en dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Voor de
zekerheid rijden we gelijk maar naar het eind van de parkeerplaats, naar het
eind van de kade. We parkeren de camper op een parkeer plek waardoor de neus
van de camper boven het water hangt. Zo dat is één plek nu naar de Midway die
we daar zien liggen en wat is dat een bakbeest!
Wat een schip. Voordat we een kaartje gaan kopen nemen we nog een bakje koffie en genieten van het uitzicht. Dan naar de Midway en we zijn heel benieuwd wat we zullen zien. Dan lopen we de trap op naar het onderdek.
Daar kunnen we een koptelefoon krijgen voor een self-guided audiotour met tekst en uitleg bij sommige belangrijke dingen. We staan nu eigenlijk in een hangar. Er staat van alles, een simulatie cockpit, schietstoelen, cockpits die open staan zodat je even plaats kunt nemen alsof je zelf een piloot was.
De hangar beneden het vliegdek is gigantisch. Er staan ook allerlei vliegtuigen. Kleine éénmotorige maar ook straaljagers. Heel mooi om allemaal te zien maar na een tijdje willen we naar boven, naar het vliegdek. De koptelefoon gebruiken we niet. Het is veel leuker het zo te zien en van al dat Engels geleuter in je oren worden we even niet goed. Via de trap gaan we naar boven en komen we boven op het vliegdek. Dat is nog groter dan we gedacht hebben.
De Midway heeft een zogenaamd
hoekdek. Tot kort na WO II was het
alleen mogelijk vliegtuigen van vliegdekschepen te laten landen óf te laten
starten. Beide tegelijk was niet mogelijk. Het gevaar bestond namelijk dat een
vliegtuig dat bij het landen de vangkabels miste, en terecht zou komen in de
vliegtuigen die op het voordek geparkeerd stonden. Om een veilige doorstart te
maken moet het dek vrij blijven.
Men heeft dit wel proberen te
ondervangen met vangnetten, die het vliegtuig bij een mislukte landing op
moesten vangen, maar dat ging altijd gepaard met grote schade aan het
vliegtuig. Daarom schilderde men later een verbreed (hoek-) dek schuin op de
landingsbaan waardoor een veilige doorstart altijd mogelijk is. Later kwam er
een verbreding van het vliegdek over bakboord waardoor een landingsbaan schuin
over het dek aangebracht kon worden. Hierdoor konden tegelijk vliegtuigen
landen en opstijgen. Dekken van Amerikaanse vliegdekschepen zijn daardoor
tweemaal zo breed als de scheepsromp.
Dit is heel indrukwekkend. Op
het dek staan een groot aantal vliegtuigen en helikopters. Toestellen uit de II
wereldoorlog maar ook uit de Koreaanse, Vietnamese oorlog en ook uit de
Golfoorlog. Sommige namen van vliegtuigen komen ons bekend, zoals F-4 Phantom,
Huey gunshipA-6 Intruder, F/A-18 Hornet maar anderen weer niet.
De USS Midway Museum is een drijvend vliegdekschip museum langs de Navy Pier in San Diego. De USS Midway (CV-41) heeft een uitgebreide collectie vliegtuigen, waarvan een groot aantal gebouwd zijn in Zuid-Californië. Het is ook het langst in dienst zijnde vliegdekschip van de 20e eeuw, namelijk van 1945 tot 1992. Het schip heeft onafgebroken 47 jaar dienstgedaan en aan vele missies meegedaan, de Koude Wereldoorlog, Vietnam en in Perzische Golf en als vlaggenschip bij Operatie Dessert Storm.
In oktober 1943 werd begonnen
met de bouw van de Midway en op 20 maart 1945 was het klaar. Na een testperiode
werd het opgeleverd op 10 september 1945 (acht dagen na de overgave van Japan).
Tot 1955 was de Midway het grootste vliegdekschip ter wereld 296 m. lang en 37
tot 41 meter breed. Het was zo groot dat het niet door het Panamakanaal kon.
Het ontwerp van de scheepsromp was voor die tijd revolutionair en was gebaseerd
op basis van de slagschepen uit de Montana-klasse. Daardoor was het veel
wendbaarder dan de vorige vliegdekschepen. Aan boord waren 4.104 officieren en
manschappen. Door de jaren heen is het vliegdekschip verschillende keren
gemoderniseerd. Vliegtuigen werden groter en zwaarder waardoor ook het dek een
de liften aangepast moesten worden. Er kwamen stoom katapulten en een hoek vliegdek.
In augustus 1991 vertrok de
Midway vanuit Yokosuka terug naar Pearl Harbor en ging vervolgens door naar
Bremerton (WA) waar het 10 jaar in de mottenballen ging. In 1997 werd het schip
definitief buiten dienst gesteld en ontmanteld. Op 30 september 2003 begon zijn
laatste reis om te worden ontmanteld. Op 10 januari 2004 werd het schip
afgemeerd als museum schip op zijn definitieve locatie. In het eerste jaar
waren er al 879.281 bezoekers, het dubbele van wat men toen verwachte. Het is
het populairste marine museumoorlogsschip van de Verenigde Staten. Jaarlijks
komen er nu meer dan een miljoen bezoekers.
Er is een self-guided
audiotour door het schip en tijdens de tour bekijk je meer dan 60 bestemmingen,
inclusief slaapruimtes, machinekamer, kombuis, brug, brik, postkantoor,
kleedkamers piloten, officiers verblijven, primaire flight control center etc.
In de hangars en op de vliegdekken staan een groot aantal soorten vliegtuigen
en helikopters die dienst hebben gedaan op de Midway. Je kan in de cockpits
kijken en schietstoelen bekijken en er zijn flight simulators en een audiotour
voor jongeren. Het schip had een totale bemanning van 4.500. Daarvan waren er
600 monteurs en mecaniciens, 225 koks, 200 piloten,
5 psychiaters en 3 tandartsen
en natuurlijk de andere bemanningsleden
Het is geweldig zo over het
dek tussen de vliegtuigen en helikopters door te lopen. Er zijn ook veel
vrijwilligers die vertellen over het vliegdekschip en die rondleidingen
verzorgen. In totaal heeft de Midway 700 vrijwilligers die van alles doen. Van
schoonmaken tot reparaties, schilderwerk, kaart verkoop tot in de bediening. Om
12.00 uur is er een vrijwilliger die iets vertelt over het landen op een
vliegdekschip. Dat willen we graag horen. Hij was voormalige piloot op een
ander vliegdekschip en hij vertelt wat hij allemaal beleefd heeft. Meer dan 780
lanceringen en ook evenzovele correcte landingen. Vooral dat laatste was heel
belangrijk. Het moet altijd een even getal zijn anders ben je een keer in zee
geland en dat was dan een blamage. Elke 45 seconden werd een vliegtuig
gelanceerd en ook weer binnen gehaald. Een indrukwekkend verhaal. De
vrijwilliger was piloot maar heeft zich opgewerkt tot commandant en later tot
squadron leider van de Blue Angels Air Show Squadron. Dus een echte
mannetjesputter. Hij vertelt dat zijn dochter ook straaljagerpiloot is en het
nog beter doet dan hij en het ook verder schopt in haar carrière. Inmiddels is
hij ook grootvader en om zijn kleinkinderen uit te dagen neemt hij ze mee naar
de snelste en hoogste achtbanen en andere spannende attracties. Kijken wat er
inzit. Je zal maar wat bang aangelegd zijn en dan zo’n grootvader hebben. Maar
leuk vertellen kan hij wel.
Gewone piloten op gewone
vliegvelden noemen ze mietjes want die hebben een kilometerslange landingsbaan.
Aan de hand van een video en
andere objecten laat hij zien wat het landen op een vliegdekschip in houdt. So
wie so hadden we al respect voor piloten maar na zijn verhaal nog meer. Landen
op zee is niet gemakkelijk en zeker niet als er ook nog veel deining en wind
staat. Je kunt niet uitwijken; die piloten moeten stalen zenuwen hebben gehad.
De piloten moeten landen door
middel van een optisch landingssysteem (OLS). Ze noemen het ook wel “Fying the
Ball of Meatball”. Het is een systeem van visuele lichten die aangeven hoe
vliegtuigen het vliegdekschip naderen en de landing verloopt. Heel vroeger
deden ze dat op zicht maar omdat de vliegtuigen steeds groter en sneller werden
moest er wat anders komen, de OLS dus.
Datum lights zijn een
horizontale rij van groene lampen die de piloot als referentie gebruikt van
zijn positie t.o.v. de horizon en daardoor zijn glijpad (daling) kan
oordelen.
Metball (of
"Meatball", ook bekend als "bron") geeft de relatieve
positie van het vliegtuig weer met betrekking tot daling en glijhelling. Zit
het luchtvaartuig te hoog dan zal de “bal” boven het referentiepunt oplichten
en zit het te laag daaronder. Hoe verder het luchtvaartuig van het glijpad af
is, hoe verder de bal boven of onder de groene lichten gaan branden.
Zit hij erboven dan moet hij snelheid terugnemen en eronder dan moet hij juist gas geven. Als de “bal” rood wordt zit het vliegtuig te laag en moet de piloot het vliegtuig optrekken.
Wave-off lights als alle rode
lampen gaan knipperen moet de piloot vol gas geven en een doorstart maken.
Wanneer de wave-off lichten branden, zijn alle andere lichten gedoofd. De
wave-off lampen worden handmatig bediend door het LSO.
Op een vliegdekschip hebben vliegtuigen maar een hele korte landingsbaan. Vliegtuigen moeten in een fractie stil staan. Daarom zijn er vangkabels over het dek gespannen.
Vangkabels, meestal vier,
liggen dwarsgespannen over het dek, waaraan een haak van een landend vliegtuig
zich vastgrijpt en daarmee tot stilstand komt. Zo'n vangkabel loopt naar een
apparaat dat de arrester gear engine wordt genoemd. De arrester gears voor
bijna alle vliegdekschepen die de laatste 20 jaar in dienst genomen werden
(door de VS en Frankrijk), zijn door een Nederlands bedrijf gebouwd.
Om op te stijgen van een vliegdekschip gebruiken ze een lanceerinrichting. Deze worden ook wel katapult genoemd. Daarmee kunnen vliegtuigen over een korte afstand een grote versnelling krijgen. Vroeger werd gebruikgemaakt van een mechanisch-hydraulische inrichting. Na de Tweede Wereldoorlog van stoomturbines. Men spreekt ook wel van stoomkatapult.
Inmiddels komt de elektromagnetische lanceerinrichting in de belangstelling.
Het vliegtuig wordt bij het
voorwiel ingehaakt in een soort slee die weer door een rail loopt. Door stoom
wordt er druk opgebouwd voor de katapult. Als de druk hoog genoeg is wordt de
slee door de stoom katapult met duizelingwekkende snelheid over het dek afgeschoten.
Zodra het vliegtuig zijn snelheid heeft haakt het los en vliegt het weg. De
slee wordt weer teruggetrokken voor het volgende vliegtuig. De meeste mechaniek
van de katapult zit onder het dek. Weer een indrukwekkend staaltje van
techniek.
Er zijn ook rondleiding op en door het eiland. Dat is een ander woord voor de brug en andere ruimtes die op het dek staan. De rondleiding gebeurt in groepen van 20 en we moeten eerst wachten. Ze hebben verschillende vakken en iedere vrijwilliger doet weer wat anders. Niet iedereen kan de rondleiding verzorgen omdat hij daar niet alles van af weet. We worden eerst opgevangen en moeten een poosje wachten. In groepjes van twintig gaan we naar de volgende wachtruimte, totdat een rondleider weer vrij is. In de tussentijd loopt een vrijwilliger tussen de wachtenden door. Natuurlijk weer de vraag, Where are you from. Ook even vragen wat hij gedaan heeft. Veteraan natuurlijk en hij heeft op verschillende oorlogsschepen gewerkt. Leuk allemaal.
Dan gaan we en lopen we
achter een gids aan. Hij stelt zich voor maar de naam hebben we niet onthouden.
Ook hij heeft bij de marine gewerkt maar niet op een vliegdekschip. Toch weet
hij er alles van. Al lopend door verschillende gangen en trap op en trap af
zien we allemaal verschillende ruimtes, radio en radar kamer, ouderwetse computerkamer,
kombuis, ziekenboeg etc. Langs de plafonds meters, nee wel kilometers aan
leidingen. Het lijken wel slierten spaghetti.
Dan komen we op de brug en hebben we een prachtig zicht over het vliegdek. We hebben een heel ruim zicht op het dek, zowel achter, zijkant als het voordek. Het moet helemaal een spannend zijn als de vliegtuigen door middel van de katapulten afgeschoten worden. Twee naast elkaar, elke 45 seconden één. Aan de overkant liggen de moderne vliegdekschepen. Dan valt de stuurinrichting van zo’n groot schip weer tegen. Gewoon een klein stuurrad. Als je niet beter wist zou je denken dat het van een oud zeilschip is. Ja sommige dingen zijn niet echt veranderd.
In de stuurhut staan ook de
stoel voor de commandant van het schip of wat voor titel hij ook heeft. Achter
op de stoel staat Boss en de stoel ernaast van de Mini (Boss). De gids verteld
dat de Boss ook echt de Boss was. Met zijn ondergeschikten nam hij alle
beslissingen. Wel landen of niet, opstijgen, van koers veranderen. Alles gaat
en ging via de Boss. Je moet van goede huize komen om zo’n schip aan te sturen
en ik denk dat je na een paar jaren compleet gesloopt bent door de
verantwoordelijkheid. Op zo’n schip zit je 24 uur per dag en voor een aantal
maanden. Dat is heel anders dan commandant van een vliegbasis. Dan kun je
bepaalde perioden nog eens naar huis. De gids vertelt ook dat je als opvarende,
het niet in je hoofd kreeg om in de stoel van de Boss of de Mini te gaan zitten.
Die was uitsluiten voor de Boss. Nu mogen we er wel even in gaan zitten voor
een foto maar wij vinden het wel best.
De tour is afgelopen en we
gaan weer naar beneden. We bedanken de gids voor zijn tekst en uitleg, het was
zeer leerzaam. Nog even een wandeling over het dek en nog bij een paar
vliegtuigen en helikopters kijken.
Bij de helikopters staat de
bekende Huey. Dit type heeft dienstgedaan in Vietnam. Verderop staat een
vrachthelikopter, de bekende Chinook waarmee ook soldaten werden vervoerd. Deze
is heel spartaans ingericht. Het moet geen pretje geweest zijn hierin te zitten
op die harde stoeltjes. Heel wat anders dan de vliegtuigen waarmee wij naar de
USA zijn gegaan.
Nog even naar het voordek, even over de rand kijken. Er zijn twee uitlopen maar die zijn goed omheind. De Amerikanen nemen geen risico dat iemand over boord duikelt. In de verte komt een oud zeilschip aan zeilen met op de achtergrond een modern atoom aangedreven vliegkampschip. Een heel contrast. Het is de Californian uit de museum haven met gasten aan boord die ene vaartochtje maken. Mooi gezicht zo’n varend oud zeilschip.
Aan de andere kant zien we
Coronado Island en de Coronado Bridge. De stad heeft als bijnamen The Crown
City en The Tent City. Dat laatste is een verwijzing naar de tenten van
toeristen die vroeger tijd
ens de zomervakantie in groten getale op het Coronado Beach strand stonden.
ens de zomervakantie in groten getale op het Coronado Beach strand stonden.
Geografisch gezien is Coronado
niet een "eiland". Het is een gebonden eiland, verbonden met het
vasteland door een strook land, genaamd Silver Beach. Achter deze smalle strook
ligt de San Diego Baai. Oorspronkelijk was het North Island gescheiden van de
smalle Silver Beach strook. Er zat een ondiepte tussen waar eb en vloed door
heen gingen. In de tweede wereldoorlog is deze opening gedicht om aanvallen
vanaf zee te voorkomen. Het grootste gedeelte van Coronado wordt gebruikt door
de marine zoals de Naval Air Station North Island (op North Island). Aan de zuidelijke
kant van de stad is Naval Amfibische Basis Coronado, een opleidingscentrum voor
de Navy SEALs.
Coronado werd in 1890 door
Elisa Spurr Babcock en een aantal anderen gekocht. Hun bedoeling was om een
resort gemeenschap te creëren, en in 1886 werd de Coronado Beach Company
opgericht. In 1888 werd Hotel del Coronado gebouwd. De stad werd een
belangrijke vakantiebestemming.
In 1900 kocht John D.
Sprenkels een gebied ten zuiden van het Hotel del Coronado en dat werd
ingericht als een toeristisch/vakantie gebied, Tent City
De San Diego-Coronado Bridge
of Coronado Bridge is een liggerbrug van voorgespannen beton en staal over de
San Diego Bay. De brug verbindt San Diego met Coronado schiereiland. De brug is
3,4 kilometer lang en de maximale overspanning bedraagt 573 meter. De maximale
hoogte tussen de onderkant van het wegdek en het wateroppervlak is 61 meter. De
Coronadobrug werd op 3 augustus 1969 geopend. In 1970 won ze de Most Beautiful
Bridge Award van het American Institute of Steel Construction.
Hotel del Coronado (ook
bekend als The Del en Hotel Del) is een luxehotel aan het strand in Coronado,
schiereiland van San Diego. Hotel del Coronado is een van de oudste en grootste
volledig houten bouwwerken in Californië.
Het hotel werd geopend in
1888 en was toen ’s werelds grootste resorthotel. Het hotel is een van de
weinige resterende voorbeelden van een typisch Amerikaanse bouwstijl, een
houten Victoriaanse strandresorts. Het hotel is in laat-Victoriaanse Queen
Anne-stijl opgetrokken. Sinds 1977 is het historische hotel erkend als National
Historic Landmark.
Er verbleven veel presidenten, vorsten en beroemdheden, zoals George HW Bush, Jimmy Carter, Bill Clinton, Gerald Ford, Lyndon B. Johnson, Richard Nixon , Ronald Reagan, Franklin D. Roosevelt, en William Howard Taft, evenals Muhammad Ali en vele anderen. Er werden ook bekende films opgenomen, waaronder de komedie Some Like It Hot met Marilyn Monroe.
In America's Favorite
Architecture, een lijst van de meest populaire bouwwerken in de VS, staat Hotel
del Coronado op de 18e plaats. Daarmee is het hotel, het op één na, meest
geliefde bouwwerk in Californië, na de Golden Gate Bridge (op de 5e plaats). De
stijl van het hotel diende overigens als inspiratie voor het Disney-hotel Grand
Floridian Resort & Spa in Florida. Ook het Disneyland Hotel in Disneyland
Paris en het gelijknamige hotel in Hong Kong Disneyland Resort bouwen voort op
diezelfde Queen Anne-stijl.
Aan de andere kant van het vliegdekschip zien we het Tuna Harbor Park. Beneden ons een geweldig groot beeld van een kussende matroos. Daar willen we straks ook even gaan kijken. Genoeg gezien we gaan terug naar de camper. We hebben ons al een aantal uren vermaakt op het vliegdekschip. Het is al dik in de middag en onze maag begint te knorren.
Om meer overlast van die
knorrende magen te voorkomen krijgen we permissie om van boord te gaan.
Tsjonge wat hebben wij een
mooie ochtend gehad. In de camper eten en drinken we even wat. Toch heerlijk
zo’n huisje op wielen voorzien van alle gemakken. Nog even naar ‘t toilet en
dan gaan we weer. De camper laten we staan, die heeft een mooi plekje. We lopen
over de parkeerplaats weer langs de Midway, het is en blijft indrukwekkend. Nu
zien we het schip ook aan de achterkant en later aan de zijkant. Het is zo
groot dat je het bijna niet op de foto kunt krijgen.
Op weg naar de kussende matroos komen langs een ander monument. Waar het voor is weten we niet helemaal, maar volgens ons voor Admiraals en commandanten die tijdens acties omgekomen zijn. Een kleie eindje verderop zien we de kussende matroos. Het beeld is beter bekend als Victorie Kiss maar ook als Unconditional Surrender Statue. Het is een enorm groot beeld van een matroos die een meisje kust. Of het voor vertrek is of dat hij weer terug komt weet ik niet maar volgens mij is zij blij dat hij weer terug is. Mooi gemaakt en mooi om te zien.
Nu op weg naar Gaslamp
Quarter. De route hebben we niet goed in ons hoofd dus op goed geluk lopen we
de kant op waar we denken dat het is. Daarom lopen we eerst West Habor Drive
maar in. Aan weerskanten grote gebouwen waaronder het Harriot en het Hayett
Hotel. Wat een glitter en glamour maar ja we zijn niet voor niets in de USA.
Een stukje verderop is een heel groot gebouw, ‘t lijkt wel een sporthal maar
het is het Convention Center. Ook kantoor en woonblokken, mooi om te zien.
Onderweg komen we ook allerlei soorten auto’s en bussen tegen. Sommige hebben we nog nooit gezien en zijn heel grappig. Met een aantal kun je een tour doen en de kleinste kun je huren. Verder heel veel taxi’s en dan met name Toyota Prius. Die zijn als taxi heel populair is de States. Je ziet ze in allerlei felle kleuren. De bekende Yellow Cab maar ook in het blauw, groen en een mix van dit alles.
Historic Heart of San Diego.
Het valt ons een beetje tegen. We hadden allemaal oude gebouwen verwacht maar
het is van alles wat. Veel cafés, restaurants en uitgaansgelegenheden. Wel
gezellig. Overal zitjes en terrasjes.
Het Gaslamp Quarter is een
district van San Diego. Het is historische wijk in het centrum van San Diego.
In dit gebied zijn verschillende uitgaansgelegenheden en geplande evenementen
en festivals. Gaslamp Quarter staat vermeld in het nationaal register van
historische plaatsen als Gaslamp Quarter Historic District. De wijk is gesticht
in 1867, toen Alonzo Horton het land kocht en begon te ontwikkelen als nieuw
centrum wat dichter bij de baai lag. 5Th Avenue werd de belangrijkste straat.
Bij de ontwikkeling van het gebied in de jaren 1860 was het gebied meer bekend
als New Town.
Het werd een heel ander
gebied dan de oude binnenstad, dat meer Spaanse koloniale invloeden heeft.
Gaslampen waren niet de belangrijkste bron van verlichting in de wijk maar het
werd wel een symbool voor dit gebied. Vandaar later ook de naam "Gaslamp
Quarter".
Het Gaslamp Quarter strekt
zich uit van Broadway naar Harbor Drive, en van 4 tot 6 Avenue. Het bevat 94
historische gebouwen, waarvan de meeste werden gebouwd in het Victoriaanse
tijdperk. Sommige gebouwen worden nog steeds gebruikt als restaurant, winkel of
nachtclub.
We lopen door de straten en
kijken wat rond. Kopen wat drinken en een lekkere warme pizza punt en op een
bankje eten we die op. Dit gedeelte van San Diego hadden we ons dus heel anders
voorgesteld. Natuurlijk hoeven we ook niet alles mooi of leuk te vinden. Na een
tijdje gaan we terug, richting camper. Overal om ons heen grote gebouwen zowel
kantoren als hele luxeappartementen.
Om niet te verdwalen gaan we op het eind weer terug naar de straat waar we ook gestart zijn richting Gaslamp Quarter. Zo komen we op het eind uit bij het Ruocco Park. Mooi klein parkje aan de rand van de haven. Een stukje verderop zien we de Midway liggen. In het parkje is het heel gezellig. Het is de finish van een wielerwedstrijd of tour tocht. Fietsen rijden af en aan en overal tentjes met van alles en nog wat. Er speelt een bandje en we gaan even kijken en genieten. Het bandje speelt heel leuk. Er staat een oude vrachtwagen en daarop hebben ze een oven gezet waarin ze pizza’s bakken. Heel slim.
Het wordt al weer laat en we zoeken de camper op. Op weg naar de camper komen we nog langs een oorlogsmonument USS San Diego Memorial. Een monument ter ere van de bemanning op de kruiser USS San Diego. Als herinnering aan hun onbaatzuchtige inzet en bijdrage aan de overwinning in de Tweede Wereldoorlog. Het monument is een origineel kunstwerk en is ontworpen door de bekende beeldhouwers Eugene Daub en Louis Quaintance. Het echt een mooi kunstwerk. Dat moeten we de Amerikanen toegeven: ze weten hoe herdenkings monumenten moeten maken.
De camper staat er gelukkig
nog. Tussen de middag even gebeld met de volgende camping of ze een plekje voor
ons hadden. Ja, nog plek zat. Gelukkig is het niet ver rijden, net buiten San
Diego, richting Mexico. Onderweg naar de camper goed opgelet waar we langs
moeten, we moeten de 94 East hebben en dan de I805 South. De 94 hebben we al
gezien die is vlakbij en loopt door Gaslamp Quarter.
Het is druk want iedereen wil
nu weg. Wat ons betreft niet erg want dan kun je rustig aan doen en heb je tijd
om te zien waar langs je moet rijden. Het gaat allemaal goed en na en dik half
uur komen we in de buurt van onze camping,
San Diego KOA Resort 111 N Second Ave, Chula Vista in de South Bay regio.
De camping staat een beetje
in the middel in of nowhere maar dat vinden we niet erg. Het ziet er allemaal
heel verzorgt en luxe uit. Inchecken en dan vragen ze ook naar het kenteken van
de camper, dat is makkelijk want daarin zit een getal en KOA. Omdat we met
Cruise America camper reizen krijgen wij ook korting bij KOA-campings. Alle
beetjes helpen.
We zoeken on camperplekje op
en gaan ons installeren. In de in campingstoeltjes genieten we nog even na van
deze mooie dag. Dan maken we een hapje klaar en gaan we aan de slag met de
foto’s en het blog. Het is ook leuk te lezen wie ons blog volgt en de reacties
daarop. Morgen weer een nieuwe dag met een nieuw avontuur. We verlaten San
Diego en gaan richting Borrego Springs. Totaal 40 miles gereden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten